lørdag den 21. juli 2012

Den Druknede Soldat (Kloden Under Vand) anmeldelse


Lara er en af dykkerbørnene på en flydende ø. Hun dykker efter genstande i husene under vandet, hvor hendes mor før levede. Dengang verdenen ikke var oversvømmet. Lara arbejder for "Tudsen", som nærmere er en slavepisker end en chef. Hun gør det for at tjene penge til sin søsters astma medicin, som er meget svær at skaffe.. På den flydende ø bliver hun venner med en ny dykkerdreng Jarri og sammen læser de den druknede soldats dagbog, som ender med at indeholde livsvigtig information for Lara.

Yay!! En dansk dystopisk roman. Denne skrevet af Ida-Marie Rendtorff. Så tænker man... at så kan man kun blive skuffet, men det blev jeg overhovedet ikke!

Jeg kan rigtig godt lide bogen, godt nok er der ikke de store overraskelser eller plot tvists. Men i forhold til bogens størrelse så balancere den utrolig flot. Den er spændende (både på begivenheder og oplevelse af den nye verden), behagelig at læse, let at leve sig ind i, og den har bare generelt en levende original historie ide.

Faktisk er verdenen så spændende at leve sig ind i, at jeg ikke kan lade være med at tænke på hvordan bogen ville have været hvis Lara var et par år ældre, så den fik et boost af hormoner, tanker og følelser viklet ind i handlingen. Så tror jeg nemt bogen ville havde været fuldt på højde med alle de amerikanske dystopiske romaner. Mere beskrivelse af verdenen under vandet og de flydende øer ville også kun havde været et stort plus.

Men bogen fungerer faktisk ganske godt og hviler i sig selv. Vi har jo heller ikke helt den YA (oversat: unge voksne ca. 16-27) genre som de har i Amerika desværre. Så denne dækker fint området for unge. Der er ikke fokus på kærlighed, selvom man fornemmer lidt mellem Jarii og Lara. Det er "bare" en historie om 14-årige Lara og om hvordan hun klare den verden hun lever i på godt og ondt.

Jeg synes slutningen er rigtig god, for den runder første bog af samtidig med at man får lyst til at læse bog nr. 2 når den udkommer. Jeg håber også at bog nr. 2 er længere, så der er plads til mere historie.

Så min konklusion må være at jeg synes det var en rigtig rigtig god bog, der bare var lidt for kort og sagtens kunne have haft en masse spændende plot tvists. Men den holder til fulde hvad den lover, og så er den original.

KKKKK - 5 ud af 6.

Læs et interview med forfatteren Ida-Marie Rendtorff her

Bogen er venligst sponsoreret af Gyldendal
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig