onsdag den 16. januar 2013

Newyorker by heart anmeldelse

Jeg interviewede forfatteren til Newyorker by heart og blogger Birthe Lynggaard i November måned, hvor hun lige havde fået udgivet sin første kogebog, du kan læse interviewet her. Ny Nordisk Forlag sendte mig for nogle dage siden et anmeldereksemplar. Og hvordan anmelder man så en kogebog, jo det gør man da ved at prøve en masse forskellige spændende opskrifter fra bogen.

Saxo skriver følgende om bogen:
Da Birthe Lynggaard startede sin madblog newyorkerbyheart i 2006, havde hun på ingen måde kunnet forudse, hvor populær hendes blog ville blive. Dengang i begyndelsen var hun en af pionerene af en lille håndfuld danske madbloggere. Om det er på grund af den ligefremme og åbne stil i newyorkerbyhearts blogindlæg - eller måske de altid gode og inspirerende opskrifter med masser af billeder af - dagens tallerken? - har bloggen i hvert fald taget danskerne med storm. Og her seks år efter har hun 1.4 millioner unikke brugere om året og et væld af mennesker, der fast følger de daglige blogindlæg. I denne bog deler newyorkerbyheart ud af sit hjerteblod og fortæller om det skelsættende ophold som ung au-pair i USA, der var med til at forme hendes dybe forkærlighed og forståelse for ægte amerikansk madkultur. Bogens opskrifter er unikke for bogen og har aldrig været bragt på bloggen. Endvidere er alle opskrifter udvalgt og kommenteret, så man som læser får et unikt indblik i en helt almindelig amerikansk families måde at ledsage eller fejre hverdagens små og store begivenheder med det helt rette måltid. Dem, der kender og elsker newyorkerbyhearts åbne, ærlige og fortælleglade stil fra bloggen, vil her få et fascinerende indblik i den madkultur, der har formet forfatteren bag. Og dem, der ikke allerede kender bloggens univers, vil med denne bog få et inspirerende, anderledes og autentisk indblik i ægte amerikansk homecooking - og i en form for mad, der laves og spises med hjertet.

Her kan i se nogle af de ting jeg prøvede. Jeg har aldrig først smagt Sweet Potato som de så smukt kalder det i USA og som vi så flot i Danmark har oversat til sød kartoffel. Dog var det ikke rigtig nogen succes for mig. De var altså lidt for søde til min smag. Til gengæld så var Spaghetti'n' Meatballs en succes. Super super god kødsovs. Der skal også rigtig mange ting i, men den er bare super. Min ret blev dog ikke nær så flot som de er illustreret i bogen, som er fyldt med fantastiske billeder så tænderne løber i vand bare man slår op i bogen.

Ellers prøvede jeg en anden amerikansk klassiker som lemonade og til sidst french toast. Mums. Bogen er fyldt med en masse andre lækre amerikanske klassikere, og det er tydeligt at forfatteren elsker den type mad. Bogen er let at gå til. Dog vil jeg anbefale at man læser HELE opskriften igennem før man går i gang og ikke bare læser ned til hvor der står hvor lang tid det skal have i ovnen eller over gryden. :0) Jeg læste ned til at kødsovsen skulle have en halv time uden låg, jeg havde overset at der lige bagefter stod at den skulle have en time herefter med låg. Så jeg spiste kl. 20 og ikke kl. 19. Det gjorde nu ikke så meget. Jeg kan jo bare tage at læse opskriften fra ende til anden og ikke springe let over det. ;0)

Jeg synes det er en skøn kogebog at have i sin samling. Mange af os kogebogssamlere har som minimum en kogebog på fransk og/eller italiensk mad, og hvorfor så ikke en på amerikansk? Jeg elsker at lave anderledes mad og prøve noget nyt og derved udvide min mad-horisont lidt. Og det får man virkelig mulighed for med denne bog. True American Style. Jeg skal helt klart også prøve at lave pulled pork, mac'n'cheese, eggnog og mange flere. Skøn bog.

KKKKK

Tak til Nyt Nordisk Forlag for anmeldereksemplaret