mandag den 12. december 2016

Lomelinos kager








Lomelinos kager

Forfatter: Linda Lomelino
Originalsprog: Svensk
Genre: Kogebog
Målgruppe: Alle der elsker at bage
Udgiver: People's press


Tak til Plusbog for anmeldereksemplaret



Jeg har anmeldt nogle rigtig gode kogebøger i år, men det her er nu alligevel den bedste! Bogen er af svenske Linda Lomelino der har den fantastiske madblog Call me cupcake som jeg har fulgt noget tid. Hun tager de smukkeste billeder og laver de lækreste kager. Derfor blev jeg også vildt begejstret da jeg så at hendes bog også udkom på dansk - havde overvejet at købe den på engelsk, men det er bare rigtig rart at målenhederne er regnet om for mig.

Jeg har lyst til at prøve alle kagerne - og jeg tænker at jeg måske også får dem prøvet en dag, for de er dejlig nemme at gå til. Og det er virkelig det bedste ved det hele, for kagerne ligner en million og de smager fantastisk. Især den her nye type lagkage - hvor at det er almindelige skærekager der bliver brugt som lagkagebunde og smørcreme, frosting eller ganache til både at lægge imellem bundende og som brug til pynt - er jeg personligt virkelig fan af.

Der er også noget for dem der gerne vil udfordres lidt mere - og det ligger primært i pyntningen af kagen. Noget jeg selv gerne vil være lidt bedre til. Lindas vejledninger er nemme at gå til og jeg tror med hendes hjælp at jeg vil kunne blive lidt lidt dygtigere på pyntning.

Jeg elsker at bogen smagsmæssigt er så alsidig - der er virkelig noget til enhver smag. Der er skønne klassikkere som chokoladekager og banankager i bye smukke udgaver. Altså, siden jeg har fået den her bog ind af døren, så bager jeg ikke bare en almindelig skærekage længere - for det er så nemt lige at lave den i en lagkage udgave, og det er bare så meget flottere og mere appellerende for sådan en som mig som spiser med øjnene (også).








Som sædvanlig udvalgte jeg en tre opskrifter og prøve, og de sagte alle sammen så godt. Jeg måtte dog lave Pavola med brombær og clementin i stedet for hindbær - da de selvfølgelig ikke havde hindbær da jeg var nede og handle, ja det er ulempen ved ikke at bo i en af storbyerne. Pavlovaen var virkelig god og det gjorde egentlig ikke at den havde fået lidt jule-/efteråsfyld i stedet. Det egnede den sig faktisk rigtig godt til. Det er sådan en kage man kan spise på alle tidspunkter af året, og så kan man lade fyldet være efter årstiden så den bare er super frisk og lækker.


Chokolade-espressolagkagen gav mig lidt problemer, da jeg faktisk ikke havde tid til at den kunne køle ordentlig af, før der var gæster, men shhh.. det er med vilje at det skal ligne et chokolade vandfald - skal vi ikke sige det. ;0)







Æble-kanellagkagen med brunet smør fik vi til mortensaften - det var helt perfekt. Dejlig tung efterårskage - mumz.

Efter min mening er det her årets must have koge/ kagebog! Da det virkelig er en man kan bruge og som ikke kun kommer til at pynte på reolen.


SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig