søndag den 23. december 2018

Christmas Pudding







Christmas Pudding

Forfatter: Nancy Mitford
Genre: Klassiker, realisme, historisk
Målgruppe: Voksne

Bogen fås ikke på dansk


An outbreak of hoof-and-mouth disease may have terminated the hunting at the Compton Bobbins' in the Cotswolds, but it has not dampened the Yuletide spirit of the Bright Young Things who find themselves among the oddly assorted guests of the not-so young and quite formidable Lady Maria Bobbin. Hilarious misadventures abound as Lady Bobbin's serenely beautiful daughter, Philadelphia, meets the advances of the very eligible, and equally dull, Lord Lewis and of the charming but penniless Paul Fotheringay, whose terribly serious first novel has, to his dismay, just been hailed by critics as the funniest book of the year. 


Jeg læste den her med en forventning om at finde klassiske julescener lidt a la Dickens. Det fandt jeg måske nok ikke, men det jeg fandt var simpelthen så fantastisk, at jeg tilgiver bogens dens fåtal af julescener.

Det er første gang jeg læser noget af Nancy Mitford, så jeg vidste ikke helt hvad jeg skulle forvente, men jeg havde ikke forventet at sidde tilbage med et ønske om at læse alle hendes bøger. Jeg elskede simpelthen Christmas Pudding og den måde den er skrevet på. Nany Mitford har en helt fantastisk britisk humor - hun gør nar med hendes karakterer på en hjertelig måde, samtidig med at hun er utrolig skarp på vores menneskers ikke så flatterende sider. Hold op hvor var jeg godt underholdt igennem hele historien.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare hvorfor jeg elsker den her historie så meget, for jeg er ikke overbevist om, at det er noget alle vil. Det er bare virkelig som om at humoren og skrivestilen er lige mig, og det historiske og britiske har jeg altid en særlig forkærlighed for - og det ikke kun i bøger. 

Christmas Pudding har nogle af de samme karakterer i sig som Nancy Mitfords Highland fling, og man kan helt sikkert læse den først. Men det gjorde jeg ikke. Christmas Pudding fungerer perfekt som en enkeltstående historie.




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig