torsdag den 22. juni 2017

Valkyrien







Valkyrien

Forfatter: Sidsel Katrine Slej
Serie: Sanddrømmeren #3
Målgruppe: YA
Genre: Magisk realisme, fantasy, nordisk mytologi
Udgiver: Turbine forlaget
Tak til Sidsel Katrine Slej for anmeldereksemplaret


Efter at Fréa begyndte sin oplæring som Valkyrie i Asgård, har hun dårligt nok haft et eneste roligt øjeblik. Den magtfulde Od brygger konstant på sine onde planer for at overtage magten over Asgård, og han er slet ikke færdig endnu. Fréa får brug for al sin magi, hvis hun skal bremse Ragnarok, og samtidig må hun tøjle sin længsel efter sin elskede Magne, der er som forsvundet. Det bliver et hæsblæsende ridt mod tiden for at stoppe jordens undergang, mens det endelige slag rykker nærmere og nærmere ..

Dette er sidste bog i serien om Sanddrømmeren. Lige fra starten syntes jeg at serien havde noget helt særligt over sig. Måske er det forfatterens passion man kan mærke gennem siderne, jeg ved det ikke, jeg ved bare at jeg som læser følger mig tryllebundet til verdenen som Sidsel Katrine Slej har skabt. Derfor var det også lidt vedmodigt at læse den sidste bog, især fordi jeg havde en fornemmelse af at der ikke ville blive tid til at nyde verdenen på samme måde som i de to tidligere bøger. Noget jeg uden tvivl også savnede, men det er klart at den sidste bog i en serie vil have fokus på at nå frem til den store 'afgørelse'.

I 'Valkyrien' får Fréa i sandhed vist hendes evner. Jeg har nydt at følge hvordan hun har udviklet sig og vokset sig fra en hel almindelig pige til en ret fierce valkyrie. Jeg nød at alle spørgsmål blev besvaret, og der blev taget hånd om alle bipersonerne. Og jeg nød også at der stadig var plads til at drysse lidt nordisk mytologi fakta ud hist og her.

Jeg kunne godt have ønsket at der blev skruet lidt op for 'nærkontakt med døden', for det ville have klædt historien med lidt mere spænding, altså at der blev sat lidt mere på spil. Eller der var masser på spil, men i et langt stykke hen ad vejen føltes det som om Fréa ikke var centeret i begivenhederne. Ikke før den sidste halvdel i hvert fald.

I hvert fald er 'Sanddrømmeren' en enorm fed serie, der fortjener at blive læst.










SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig