fredag den 17. februar 2012

Iron Fey serien review

Det er noget tid siden jeg har fået læst de første bøger i serien, så det er ikke så meget dem jeg vil lægge vægt på her. Det er mere Iron Knight som jeg næsten lige er blevet færdig med. (efter meget tids udsættelse) Men her kommer en kort beskrivelse af de forskellige bøger. Forfatteren til Iron Fey serien er Julie Kagawa.

Iron King
Den første bog i Iron Fey serien handler om Meghan Chase der indtil en dag har levet et helt normalt liv. Den dag er da hendes halv lillebror bliver taget til fang. Meghan Chase finder ud af at hendes bedste ven i virkeligheden er hendes beskytter, og at hun i virkeligheden er fra en hel anden verden. I denne nye verden af Fey, møder hun en mørk smuk prins fra vinter hoffet. Da hun selv er datter af sommer hoffet, er det med det samme et doomed forhold. I Iron Knight tager Meghan Chase ud for at finde sin bror med sin bedste ven Puke og den mørke prins Ash.

Iron Daughter
Meghan Chase, lovede prins Ash at hvis han hjalp hende med at finde sin bror. Ville hun tage med til vinter hoffet som hans fange. Men under overfladen lurer en ny trussel, som de stødte på i 1'eren. Her er det Meghan der i sidste ende må redde Fey verdenen og det gør hun selvfølgelig med Puke og Ash ved sin side.

Iron Queen
Fey verdenen er nu i krig og det er igen op til Meghan Chase, Puke og Ash at bekæmpe deres fælles fjende.

Generelt om alle bøgerne:
Det der med at ingen fey kan lyve, den dur ikke helt, for der er rimelig mange huller hvor der er nogen der lyver på en eller anden måde. Og kan man så heller ikke lyve for sig selv, for så er der ligesom også noget galt et sted. Så det er ikke så heldigt udført, hvis man skal lave den slags i bøger, skal der virkelig arbejdes hårde med bogen. Det forventer læserne i hvert fald.

Bøgerne er skrevet godt, meget beskrivende, sansende og med rigeligt billedsprog. Så på den måde er det en fornøjelse. Men desværre er handlingen ikke derefter til at få historien til at flyder. Karakterne er absolut heller ikke så godt skrevet, Meghan Chase er lidt for meget en lille alt for perfekt lille pige. Hun har ingen substans og det er der faktisk heller ikke nogen af de andre karakterer der er. De er utrolig stereotype. Funny og bedste ven Puke. Arrogante, seje, cool Ash. Perfekte, søde, loveable, flinke Meghan. Plus så gør hun dem virkelig alt for dumme, de spørger og er overrasket over de mest åndsvage ting. Skulle fey ikke forstille at være overlegne?

Julie Kagawa har faktisk tænkt historien med jern imod fey rigtig godt igennem, så baggrundshistorien er faktisk en fornøjelse, det er derfor det er så ærgeligt at plottet er så ringe udført.

Iron Knight
Handler om Ash og hans vej til at kunne være sammen med Meghan forevigt. Så her er det kun hans historie som vi følger.

Du skal læse Iron Knight hvis du vil have slutningen på Iron fey serien. Men desværre var det for mig den mest kedelige af bøgerne. I det meste af bog 1 håbede jeg næsten for Ash at hans store kærlighed Ariella kom tilbage. Jeg synes at deres kærlighedshistorie langt overstråler, eller i hvert fald skygger for Meghan og Ash's. Og det er virkelig sådan noget der kan irritere mig, for det er ikke det jeg er interesseret i at læse om. Desværre hører vi ikke mindre til historien i denne bog, faktisk hører vi endnu mere til den.

Der er også 2 kapitler i bogen hvor vi får en slags falsk slutning. Hvorimod den rigtige slutning fylder minus i forhold til. Det er virkelig også sådan noget der ærgrer mig og ser som en smule spild af tid.

Derudover synes jeg også at Ash virkelig burde forstå hvad det ville sige at være menneske mere. Når man udsætter sig selv for det han har gang i, ville man nok lige tænke over hvad det nu ville medføre... ville man ikke? Eller i hvert fald vise at han er mere ligeglad bare han når sit mål...

Meghan er ikke ret meget med i denne bog, men det er din bedste ven Puke. :0)

KKK = Kedelig