fredag den 6. juli 2012

Dragonflight og Malekith

Jeg må konstatere at jeg ikke er så god til de gode gamle tunge fantasy bøger længere... Engang fik jeg da læst Ringenes Herre, men det kan jeg nok ikke i dag. Så efter at have læst Dragonflight af Anne Mccaffrey aka Queen of Dragons og Malekith a Tale of the Sundering af Gav Thorpe (Warhammer time of legend) så føler jeg ikke jeg kan lave en ordentlig anmeldelse af disse to, men her er lige en kort omtale og bedømmelse af dem.



Malekith: Ophøjet sprog. Meget beskrivende utrolig meget beskrivende... Jeg tilstår med det samme at jeg hoppede let og elegant hen over kampene i bogen, og faktisk ikke fik gjort bogen ordentlig færdig. For der sker ikke så meget. Så hvis man ikke er MEGET fan af Warhammer, skal man ikke læse denne bog som mest af alt kan beskrives som en stor laaang beskrivelse af universet, med elver, dværge, mennesker, kampe og erobringer. OG.. så er der ingen kissing... overhovedet!

Beskrivelse fra Goodreads:
Passed over to succeed as king, elf general Malekith is wracked by jealousy and bitterness. Under the pretence of rooting out the pernicious cult of pleasure that is corrupting elf society from within, Malekith plots his revenge. When he betrays Phoenix King Bel-Shanaar and attempts to seize power for himself, Malekith triggers a tragic sequence of events that plunges the realm of the elves into a civil war from which they will never recover.
Malekith begins the epic tale of the Sundering by Gav Thorpe, and continues the Time of Legends series.






Dragonflight: Første bog i en laaang serie om Pern. Anne Mccaffrey har skabt en magisk verden, med drager. Umiddelbart lyder det jo bare fantastisk. MEN.... Jeg tror efterhånden at markedet har ændret sig så meget at jeg personligt har svært ved at acceptere den gamle måde kvinder levede på. Selvom det jo faktisk er fuldstændig realistisk og hovedpersonen Lessa faktisk er meget selvstændig, så bliver jeg desværre nærmere bare irriteret. For Lessa selvstændige måde er beskrevet meget barnlig. F'lar er alt for arrogant - og ikke på den sexede måde. Jeg kan godt forstå man har været glad for den her type bog FØR vi fik Harry Potter og Twilight som skabte bølgen af bøger som vi har i dag, men desværre læste jeg den ikke dengang.

Der kan egentlig ikke sættes en finger på historieopbygningen eller det tekniske. Den er rigtig godt skrevet. Det kom helt bag på mig at den egentlig handler meget om timetravel og at dragerne egentlig bare var der. Jeg havde forventet de var mere en del af synsvinklen.

Det er meget personerne der falder og brister det hele hos mig. Lessa følte jeg slet ikke ramte mig. Selvom vores heltinder helst skal have fejl, så synes jeg ikke ligefrem barnlig og selvstændig hænger godt sammen.

Beskrivelse fra goodreads:
HOW CAN ONE GIRL SAVE AN ENTIRE WORLD?

To the nobles who live in Benden Weyr, Lessa is nothing but a ragged kitchen girl. For most of her life she has survived by serving those who betrayed her father and took over his lands. Now the time has come for Lessa to shed her disguise—and take back her stolen birthright.

But everything changes when she meets a queen dragon. The bond they share will be deep and last forever. It will protect them when, for the first time in centuries, Lessa’s world is threatened by Thread, an evil substance that falls like rain and destroys everything it touches. Dragons and their Riders once protected the planet from Thread, but there are very few of them left these days. Now brave Lessa must risk her life, and the life of her beloved dragon, to save her beautiful world. . . .
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig