lørdag den 8. juni 2013

Børnebøger #5

I dette blog-tema vil jeg komme med anmeldelser af aktuelle børnebøger, som inspiration til de små.



Sværdets Mester 5 - De Blinde Bjerge

Milo og slaven Luna rejser gennem De Blinde Bjerge. Med sig har de det forbandede sværd Blodtunge, der kræver blod en gang om ugen. På turen bliver det tid til at ofre pigen til sværdet. Det er ekstra svært for Milo at slå Luna ihjel, for slaven har tidligere reddet hans liv. Men er der nogen anden udvej?

Forfatter: Mette Finderup
Illustrator: Niels Bach

Selvom dette er femte bog i serien, så behøver man ikke læste de første for at læse denne. Faktisk er der forrest i bogen en kort oversigt over personerne og handlingen. Men jeg vil dog helt sikkert anbefale, at man læser hele serien. Da den er farverig, spændende og virkelig godt skrevet.

Sværdets Mester er en fantasy serie, med masser af magi,
dramatik og spænding. Det er en let læselig og flot bog for både piger og drenge. Bogen vil også fungere rigtig godt som oplæsningsbog.

Mette Finderup forstår virkelig at fortælle en historie. Jeg synes det er skønt, at historier med gods i til de yngste også. Jeg tror en god historie betyder rigtig meget for børn. Det synes jeg da selv at kunne huske at det gjorde da jeg var barn i hvert fald. Men det får man helt sikkert med den her bog, og mere til. Helt igennem en skøn lille historie.

Jeg kan rigtig godt lide opsætningen af bogen, med illustrationerne. Så flotte illustrationer. Men teksten snor sig om billederne eller står måske inde i billedet. Hvilket jeg synes gør historien endnu mere levende. 

Tak til forlaget Gyldendal for anmeldereksemplaret




Hokus Pokus ABC

Der er bogstaver i alting. "Der er A i ananas, og B i banan..." siger heksen Hulda. De to børn, Trine og Søren, bliver sendt i byen for at købe en masse ting til hende. Det er alt sammen ting med bogstaver i. Hulda vil nemlig trylle alle bogstaverne i alfabetet frem for de to børn.
Følg med Søren og Trine og den talende kat Sortemis på deres jagt rundt i byen efter alle de ting, der skal bruges til det store trylleri.

Bogen indeholder desuden et stort alfabetspil med brikker lagt i en kuvert og sjove bogstavsopgaver.

Forfatter: Peter Gotthardt
Illustrator: Martin Jørgensen

Hokus Pokus ABC, er en rigtig sød og sjov historie. Samtidig
må det være en helt fantastisk måde at begynde at
lære alfabetet på, med mor eller far. Det er i hvert fald helt klart en bog man kan være fælles om og have det sjovt sammen med.

Jeg er vild med illustrationerne. Der er så mange detaljer i billederne. Efter jeg havde læst teksten, kunne jeg ikke selv lade være med at sidde og studere billederne, så jeg er sikker på at de også nok skal bringe lykke hos de små.

Det er også en rigtig sjov ide at lave et bogstavspil, som passer til historien. Så man kan blive ved med at øve sig på bogstaverne efter at historien er blevet kedelig.


Tak til forlaget Carlsen for anmeldereksemplaret
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig