Ulvepige anmeldelse

Serie: Klintespind #2
Genre: Fantasy
Udgiver: Nyt Nordisk Forlag

Tak til Nyt Nordisk Forlag for anmeldereksemplaret
Se deres facebook side for nyheder

Da dette er anden bog i serien, kan der forekommer spoilers, læs i stedet min anmeldelse af Serpina.

Del 2 af fantasyserien Klintespind, som er inspireret af Møns Klint og de sagn, der knytter sig til denne egn. Bøgernes hovedperson er den stærke og initiativrige Serpina, Klintekongens ottende datter. Ved starten af bd. 2 har Serpina ved et skæbnesvangert tilfælde undgået at blive spærret inde i klinten sammen med sin familie, da Slangebæreren, den troldmand, som bærer det frygtede Slangesværd, på befaling af Mithrams ærkefjende, en ilddæmon, angreb Mithrams borg. Serpina er ude af stand til at komme sin familie til hjælp og må flygte med den unge mand Noatan til Noatans hjemsted, Enhjørningernes Dal på jagt efter troldmanden, som har bortført vandånden. Helle Ryding har en fast og trofast fanskare - og læses flittigt af piger fra 12 år og op. Hun har tidligere skrevet trilogien Morganas Kilder. Hun bor i Valby, er uddannet jurist og spiller fløjte. Citat fra anmeldelse af Serpina i Weekendavisen: - Bogens verden er både uhyggelig og utrolig smuk, og sproget kombinerer naturbeskrivelser og Serpinas følelser og tanker.? ... "Det er en fantasifuld og uhyggelig fortælling med et lille drys kærlighed oveni." Helle Ryding fik BMF-prisen for bd. 1 Serpina.

Klintespind serien er en rigtig fantasy serie og med en sej heltinde i hovedrollen. Verdens opbygning er fantastisk opsat, med mange spændende detaljer og med fast grund i danske sagn. Faktisk virker verden til at være endnu dybere i denne bog kontra den første.

Fans af Serpina her virkelig noget at se frem til med denne bog, de vil bestemt ikke blive skuffet. Ulvepige fortsætter hvor Serpina slap. Der er meget mere aktion og handling i Ulvepige, fordi vi i denne bog ikke behøver at have lange beskrivelser af den fantastiske verden. Plus vi endte med en stor cliffhanger i Serpina, så bogen starter på alle måder spændende ud.

Så hvad mere kan man i virkeligheden ønske sig?

Alligevel så fanger bogen personligt ikke mig. Jeg tror det er fordi jeg ikke rigtig kan forholde mig til personerne. Især ikke Serpina. Selvom hun er modig og ikke bange af sig, så er det alligevel som om der er en uforklarlig afstand mellem hende og læseren mig. På nogle punkter synes jeg hun er lidt for naiv. Og jer der har fulgt mine anmeldelser noget tid, ved at jeg har virkelig svært ved naive hovedpersoner i bøger.

Noget af det jeg især elsker er Serpinas spinder, brugen af magi og nye spændende farverige karaktere og steder. Jeg kan også rigtig godt lide at der bliver bygget mere på kærlighedshistorien, selvom jeg som sædvanlig godt kunne tænke mig endnu mere. :0)

Men lad dig på ingen måder skræmme. Ulvepige har fået utrolig gode anmeldelser rundt omkring, og det er da også med rette. Det er svært at sætte fingre på noget. Den fangede bare ikke mig. Jeg var dog rigtig godt underholdt. Så hvis du elsker fantasy, og bøger i stil med Tamron Pierces, så er det her lige noget for dig. Og så er det dansk! Mere af det tak. :0)