Amalie & Sophie 4-ever anmeldelse

Amalie & Sophie 4-ever

Forfatter: Dorte Roholte
Målgruppe: Børn/unge
Udgiver: Forlaget Carlsen

Tak til forlaget Carlsen for anmeldereksemplaret, tjek også deres facebookside ud

Amalie og Sophie er bedsteveninder. Det har de været siden tredje klasse og er altid sammen, både i skolen og i fritiden. De kan læse hinandens tanker, elsker One Direction og bruger timerne til præst på at drømme om koncertture til London, shopping og den veninde-tatovering med deres navne, de skal have, når de fylder 18 år. De skal være sammen 4-ever!

Men hvad hvis det utænkelige sker...?

Denne bog egner sig især til unge som har mistet. I dette tilfælde er det en veninde. For historien forklare den meget naturlige reaktion på sorgen af at miste personer der er tæt på en. Dorte Roholte ved virkelig hvad hun snakker om. Enten har hun selv oplevet det eller også har hun gjort sit research rigtig rigtig godt. Faktisk fik bogen mig til at græde på et tidspunkt, og det er ikke noget denne type børnebøger ellers kan.

Spørgsmålet er så hvor meget andre børn der har mistet får ud af den her bog? Efter min mening er det også ligegyldigt. For jeg synes det er fantastisk at der findes den her bog til dem der har brug for dem. Dem der har brug for at vide at deres reaktioner ikke er unaturlige, at de ikke er alene og der er andre der har det på samme måde. Der forklare dem at nogle gange kan omverdenen ikke helt forstå reaktionerne, men det er fordi de ikke har oplevet det på den måde som du har.

Bogen er skrevet rigtig godt og jeg synes virkelig at enhver forældre bør købe den her til deres børn som har haft sorg tæt ind på livet. Jeg synes også selv de skal læse den, for bedre at forstå hvordan børn og unge oplever det.

Det er et emne der faktisk ligger mig meget på sinde, for jeg har selv været der. Jeg kunne genkende alle de mange forskellige følelser som Amalie gennemlevede her i bogen. Og hvor ville det dog have været fantastisk hvis jeg havde haft den her bog da jeg var barn.