onsdag den 18. september 2013

Ildenglen anmeldelse

Ildenglen

Forfatter: Laini Taulor
Serie: Ønskekræmmerens datter #1
Originalsprog: Engelsk
Originaltitel: Daughter of Smoke & Bone
Genre: Paranormal romance
Målgruppe: YA
Udgiver: Bazar


Køb Ildenglen på cdon.com og få 5% i rabat ligenu!












Der var engang, at kærlighed opstod mellem en engel og en djævel. Det endte ikke godt. På dørkarme rundt om i verden dukker der sorte håndtryk op. Det er fremmede væsener med vinger, som har sat dem. I en mørk og støvet forretning er en djævels beholdning af mennesketænder blevet faretruende lille. Og i de trange stræder i Prag er en ung kunststuderende ved at blive fanget i en brutal krig med væsener fra en parallel verden. Mød Karou. Hun fylder sine skitsebøger med monstre, som muligvis er virkelige, muligvis ikke. Hun har en tendens til at forsvinde på mystiske "ærinder"; hun taler mange sprog - og det er ikke alle sprogene, der er menneskesprog. Derudover har hun naturligt blåt hår. Hvem er hun? Vokset op som adoptivdatter af en djævel? Det er et spørgsmål, som optager hende selv, og hun har sat sig for at finde ud af det. Da en af de fremmede - smukke, forfulgte Akiva - kaster sine øjne på hende i en sidegade i Marrakesh, befinder hun sig snart i en krig mellem engle og dæmoner, hemmeligheder kommer for dagen og en kærlighedshistorie med rødder i en brutal fortid opstår. Men kommer Karou til at angre, at hun søgte sandheden om sig selv?


Jeg har næsten kun hørt gode ting om den her bog, og jeg har tjekket den ud på goodreads mange gange, hvor den da også har en høj rating. Hvorfor har jeg så aldrig fået den læst før nu? Svaret er en smule pinligt og en smule skræmmende. Det er pågrund af coveret. Det sagde mig ikke en skid. Faktisk synes jeg det er direkte grimt. Og når man så har andre bøger som man også er interesseret i og hvor coveret er flot... ja så må jeg tilstå at jeg har valgt dem med de flotte covers. Hvad kan jeg så lære af det? Don't judge the book by it's cover.

For det her er en fantastisk bog! Simpelthen. Efter jeg har læst bogen synes jeg dog stadig ikke coveret passer til overhovedet, men nok om det cover. ;0) Det irritere mig bare fordi at jeg tror der er rigtig mange der fravælger en fantastisk historie på grund af det.

Forfatterinden Laini Taylor har her skabt en helt igennem fantastisk magisk verden. Det er svært at sammenligne den med noget andet, for det er så unikt i sig selv. Alting er bare så helstøbt og fantastisk sat sammen. Lige fra de unikke karaktere til de magiske tænder. Det jeg bedst lige vil kunne sammenligne verdenen med sådan på stående fod er filmen Hellboy (som jeg elsker) og så alligevel slet ikke. Men jeg får lidt de samme følelser omkring stemningen i den magiske verden. De meget anderledes skabninger. Den grå verden hvor god og ond ikke er så synlig. Adventure er i luften som man indånder. Amen... det er så magisk. Det er svært at beskrive for mig i ord. Så i stedet, læs den!

Jeg er dybt fascineret over forfatterindens fantasi. Og dybden af verden! Den er så fantastisk at dykke ned i. Så meget originalitet at jeg nærmest er blændet. Historien var smuk og hjerteskærende. Verdenen er unik og magisk på et helt nyt plan. Jeg er SÅ vild med den bog!

Selvom jeg var vild med bogen får den alligevel ikke topkarakterer og det gør den ikke, fordi jeg synes selve handlingen/historien halter en smule i forhold til det andet. Faktisk føles det som om at historien nu først skal til at begynde. Så jeg skal helt klart tjekke næste bog i serien ud. Snart.

 
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig