Gregor i Dødens Labyrint anmeldelse

Serie: Underland Chronicles #2
Genre: Fantasy
Målgruppe: 8-12 år
Udgiver: Gyldendal

Tak til Gyldendal for anmeldereksemplaret

Tjek også Gyldendals facebook side, med bøger for unge ud.

Gregor er hjemme i New York igen, og han har lovet sig selv aldrig at vende tilbage til Underlandet. Men da hans lillesøster, Boots, tages til fange, ser han ingen anden udvej end at forsøge at finde hende i den mørke verden under New York. For at redde Boots må Gregor først tage kampen op mod den frygtede rotte, Bødlen. Hvis han taber, vil det betyde hans lillesøsters død og hele Underlandets undergang.

Gregor i dødens labyrint er ikke helt så god, som den første bog i Suzanne Collins Underland serie. Det er lidt den typiske 2'er, med en masse reaktioner efter oplevelserne i første bog og opbygning af spænding til den næste bog i serien. Der sker som sådan ikke noget vigtigt for historiens fremdrift. Det fungerer mere som en lille historie i sig selv i den store historie.

Serien har stadig ikke helt den samme dybde, som Hunger games serie, men det er en rigtig god bog til målgruppen. Med eventyr, action og profetier på menuen. Gregor er en meget vellidt karakter, der vil være et fantastisk rollebillede for en 8-årig. Både drenge og piger vil kunne nyde bogen.

Historien i sig selv er meget simpel, sød og utrolig fantasifuld. Dog lidt skræmmende til tider med de kæmpe rotter der medvirker. Men selv kæmpe insekter får en sjov og fantastisk personlighed under Suzanne Collins kyndige hænder. Skrivestilen er let og opbygger spændingen rigtig godt.

Serien når dog ikke rigtig ud over målgruppen, så du vil ikke nyde bogen så meget som 18-årig, som du vil som 10-årig. Dermed sagt så fandt jeg den underholdende det meste af tiden. Der var bl.a. nogle passager hvor jeg synes der var lidt for mange gentagelser. Noget af det jeg elsker ved bogen er de små twists og fornemmelsen af at Suzanne Collins virkelig helhjertet vil underholde sit publikum.