torsdag den 17. juli 2014

LCHF - Brød og kager af Jane Faerber






Brød og kager er lig med hygge! Men for mange er det en form for hygge, der efterfølges af mavepine, fordøjelsesbesvær og stor oppustet ballonmave. Men sådan behøver det ikke være! Med LCHF bager vi både brød og kager helt uden mel og sukker. Derved får vi bagværk, som sagtens kan være en del af en sund livsstil.
I bogen her har vi samlet de bedste brød- og kageopskrifter fra Jane Faerbers to populære LCHF-bøger og krydret den med 18 helt nye opskrifter. Du finder opskrifter på lækre madbrød, brød til morgenbordet, madpakken og mellemmåltidet samt kiks, knækbrød og kager til enhver lejlighed. Alle helt uden gluten, mel, gær og sukker.


LCHF - brød og kager er en must have bog for alle der elsker LCHF, men den er også til alle der vil undgå Gluten og sukker. I virkeligheden burde vi nok alle undgå gluten og sukker... men nogle er lidt bedre til at gøre det end mange af os andre. Men en ting er sikkert, den her bog gør det nemmere.

Det første jeg ville prøve at lave var den populære blomkålspizza som nærmest er signatur LCHF. Dog undlod jeg loppefrøskaller - jeg forstår ikke fascinationen af loppefrøskaller - ja de er super sunde på fiber og alt det der, og det er smart at få dem fordelt i kosten på denne måde i stedet for at kvæles i dem i et glas vand, men fordi jeg har prøvet sidstnævnte lidt for mange gange så undlod jeg dem i denne omgang.

Jeg brugte også bacon i stedet for parmaskinke, hvilket må siges at have været en kæmpe fejl. For jeg tror det lidt ødelagde min oplevelse. For selve blomkålspizza bunden fungerede overraskende godt, men det hele blev bare lidt for vammel fordi baconfedtet gik ned og opløste bunden lidt.




Så efter den personlige fiasko, gik jeg videre til en sikker vinder. Nemlig kernebrødet. Som, tilstået, jeg har lavet før, men jeg synes bare det er så godt, og jeg havde brug for en sejr ovenpå pizzaen. Det er det absolutte nemmeste brød at lave - en masse forskellige kerner, æg, ost og lidt olie og så har man det bedste brød.



Da kogebogen jo handler om både brød og kager, så skulle jeg også vælge en kage jeg skulle lave, og det var faktisk utrolig svært, der var rigtig mange jeg havde lyst til at prøve. Valget faldt til sidst på disse små chokoladetærter - som smager helt fantastisk!! Det er ret nemt at undvære sukker hvis man kan spise løs af sådan nogle kager her i stedet for. Lækker nøddebund med en skøn chokoladeganache på toppen.



Så alt i alt en virkelig skøn bog, som jeg tror jeg kommer til at slå meget mere op i fremadrettet. Det er i hvert fald ikke sidste gang jeg laver chokoladetærterne og kernebrødet, og måske prøver jeg mig frem igen med blomkålspizzaen. For det er da genialt at man kan få noget der smager næsten lige så godt som en rigtig pizza, og så samtidig få dækket sit grønsagsbehov.





SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig