torsdag den 11. december 2014

En plus en

En plus en

Forfatter: Jojo Moyes
Originalsprog: Engelsk, one plus one
Genre: Realisme, kærlighed
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Cicero


Tak til Rosinante & co. for anmeldereksemplaret



















En enlig mor Mød Jess Thomas, enlig mor til to, rapkæftet og med et helt usædvanligt gåpåmod. Men en skarp tunge og ben i næsen er ikke nok til at få mad på bordet og regningerne betalt, og selvom Jess knokler fra morgen til aften, slår det alligevel aldrig helt til.

En kaotisk familie Jess´ datter Tanzie er mere end almindeligt godt begavet, ja, hun er nærmest et geni til tal, men for at hun kan udvikle sit potentiale, må Jess skaffe penge til at sende hende på en bedre skole. Og hvad skal Jess stille op med stedsønnen Nicky, der konstant får bank af de lokale bøller?




Jojo Moyes skriver fantastisk! Hvor er jeg glad for, jeg har opdaget hendes forfatterskab. Jeg synes hun er helt genial til at fortælle en karakterdrevet historie om interessante mennesker. Altså virkelig interessante og unikke personer, der er så spræl levende at man ikke kan undgå andet end at føle med dem.

Vi følger hele fire synsvinkler fra fire meget forskellige personer. Alle har hver deres historie, og hver deres drivkraft, ønsker og mål. Samtidig er de alle med til at bære det store plot. Hvilket til sammen giver en historie med utrolig mange lag, og hvordan kan alle disse fire karakterer overhoved flytte sig fra A til B, hvis historien skal handle om den alle på samme tid? Når de også har forskellige mål og ønsker? Ja, det er sådan noget Jojo Moyes kan. Jojo Moyes svinger tryllestaven og vupti har vi en harmonisk historie der er karakterdrevet med ikke mindre end fire forskellige niveauer.

Det bedste af det hele det er, at der er faktisk ingen ting der rigtig lider ynder de fire personers synsvinkel og karakterudvikling. Hverken flowet, eller historien. Det hele går op i en højere enhed. Alle karakterne kan vi mærke, ja selv med bipersonerne føleles det som om at vi selv står over for dem.

En plus en følger bl.a. en enlig mors kamp om at få livet til at hænge sammen for hende, hendes datter og stedsøn. Hvilket på forunderligste fører til at vi kommer på en fantastisk roadtrip i sneglefart på Englands landeveje. Der er masser af skønne grin at hente, på den tur kan jeg godt sige jer. Jeg er næsten ked af at jeg ikke selv sidder med i bilen længere.

Så jeg er virkelig fan, og jeg glæder mig til at læse meget mere Jojo Moyes.



SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig