søndag den 22. februar 2015

Fifty Shades of Grey - rent skriveteknisk

Imens det meste af verdenen i øjeblikket har travlt med at rakke Fifty Shades of Grey ned, og resten er dybt optaget af den. Så er jeg mere optaget af, hvad det er der gør bogen og filmen så populær som de er blevet. Sådan fra et skriveteknisk synspunkt. Faktum er at Fifty Shades of Grey har solgt vanvittigt og bliver ved med det. - På trods af at det i øjeblikket er blevet mere populært at hade bøgerne. Hvad er det, de kan, som mange andre bøger ikke kan?

Jeg var også selv fuldstændig grebet af historien første gang jeg læste den, men jeg er ikke sikker på jeg skal finde svaret hos mig selv. Jeg kan sagtens forstå mange af kritikpunkterne, men jeg var bare så grebet af historien, at jeg ignorerede de ting. Erotiske scener har altid kedet mig dybt og jeg har altid været små-irriteret over hvorfor de overhovedet skulle være med i kærlighedshistorierne. For mig er det lidt ligesom drømme-scener - de dræber ethvert form for flow. Sådan havde jeg det lige indtil Fifty Shades of Grey. Her var sex-scenerne pludselig en del af selve konflikten mellem de to hovedpersoner. - Og sikke en konflikt og intensitet. Her var to mennesker der var to modpoler, og for mig var det helt klart det der var tiltrækningskraften. Det menneskelige. Jeg heppede mentalt på hver gang Anastasia 'slog' Christian og rokkede ved hans dominans, og samtidig gruede for at hun var blevet forelsket i den forkerte mand, og hvor meget det skulle koste hende i sidste ende.

Det tætteste jeg er kommet på et skriveteknisk svar, er faktisk den her artikel: (hvor billedet også er lånt fra) http://storyfix.com/may-missing-50-shades-grey



Artiklen forsvare Fifty Shades of Grey som god litteratur, og det synes jeg er lidt interessant. For man kan vel ikke sige at litteratur er dårligt når det er en bestseller? Så må den jo have et eller andet kørende for sig. Det kommer selvfølgelig an på hvordan man begrunder god litteratur.

Storyfix når frem til denne konklusion som de så uddyber i artiklen:

So what makes “50 Shades” work so well, based on results?
The answer is, pure and simple, story physics.
Story physics are the intellectual, emotional and instinctual forces and factors within a story that cause a reader to respond at a core level.  To care.  To fear.  To wonder.  To stick around to see what happens.

Så i bund og grund kan Fifty Shades of Grey, det, at den kan få os til at føle noget. At vi som læser blive højt investeret i historien, fordi vi bare må se hvad der sker. Nogle af os læser videre fordi vi bliver forarget, andre fordi vi er nysgerrige, og ja der kan være en million-grunde, og det er også her hvor nogle hopper helt fra.

Så hvad? Vi skal skabe en historie læserne er dybt investeret i. Så er det bare lige det, kære skrivefolk - Hvordan får vi folk til at investere tid i vores historie? Tja... hvis vi vidste det, så ville alle bøger nok være en bestseller.

Flere har udtalt sig om at det er held. At man skal være heldig at ramme noget i tiden. Andre igen mener det er en perfekt balance mellem flere ting: at sørge for at historien har meget på spil, og karakterer som vi kan identificere os med. Og her er Anastasia nok lavet så 'tom' at vi som læser ser det vi vil se. F.eks. har jeg aldrig nogensinde set Christian Grey for mig som rødhåret. Hvilket han jo er i bøgerne. Men vi vil jo ikke digte på hvilken som helst historie, og der skal være en balance - for hvis ikke karakterne har lidt personlighed i forvejen hvorfor skal vi så læse om den?
SHARE:

4 kommentarer

  1. Svar
    1. Ja jeg elsker at læse sådan nogle artikler der er vurderet ud fra et skriveteknisk synspunkt, de er altid så velbegrundet og velovervejet.

      Slet
  2. Jeg synes sagtens man kan sige, at en bestseller er dårlig litteratur, jeg vil sige, at der er stor forskel på popularitet og kvalitet. At man responderer på en tekst følelsesmæssigt er ét aspekt af at bedømme en bog, og selvom en bedømmelse af en bog altid vil være subjektiv, er der dog flere parametre man kan benytte sig af, bl.a. sproglige skrivetekniske ting, hvor en bog som 50 Shades falder totalt igennem. Derfor synes jeg også sagtens, at man kan sige, at en bestseller kan være dårlig litteratur, det er jo ikke en popularitetskonkurrence. :) Men spændende observationer i forhold til story physics! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig, der er rigtig stor forskel på kvalitet og popularitet, og det burde være ud fra flere parametre, og jeg tror aldrig man nogensinde vil komme frem til den 'rette' model. For der vil altid være nogen der siger at f.eks. hvis en bog følelsesmæssigt formår at røre en er vigtigere end f.eks. det sproglige. Og der er nogen der vil mene det omvendte. Og jeg tror rigtig meget at den her bog formår at dele vandene og skabe en gruppe af både den ene og den anden, og et eller andet sted så er der vel ingen af dem der er forkert på den, ligesom der er ingen af dem der har ret. :0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig