fredag den 18. marts 2016

Rød dronning

 


 

Rød dronning

Forfatter: Victoria Avevard
Serie: Red Queen #1
Originalsprog: Engelsk, Red Queen
Genre: Fantasy / Dystopi
Målgruppe: YA
Udgiver: Gyldendal







Tak til Gyldendal for anmeldereksemplaret


Blodets farve – dét er den virkelige forskel mellem Sølvere og Røde. Denne enkle forskel gør på en eller anden måde dem stærkere, klogere og bedre end os. Mare Barrows blod er rødt. Hun hører til samfundets bund – den almindelige befolkning, som skal tjene den sølvblodede elite, der har overmenneskelige egenskaber.Mare overlever ved at stjæle, hvad hun kan komme i nærheden af. En dag ender hun ved et tilfælde ved Sølver-hoffet. Foran kongen, prinserne og alle de adelige opdager hun, at også hun har overmenneskelige evner. Men det er umuligt, for Mare har rødt blod i årene. For at skjule denne umulighed og forhindre rød opstand, tvinger kongen Mare til at spille rollen som en fortabt adelig datter, der nu skal giftes med en af prinserne.



I dag udkommer denne fantastiske bog og jeg har næsten lige læst den færdig og jeg vil så utrolig gerne have mere.

Selvom jeg synes det flotte cover siger fantasy mere end det siger dystopi, så er det nok allermest en dystopisk fortælling, med elementer af magi i sig. Måske er det på grund af elementerne af magi, men det er i hvert fald langt tid siden jeg har læst en så god dystopi. Jeg har været ved at køre en smule træt i dem, men 'Rød dronning' er så anderledes end mange andre dystopier. Universet er veludført, karakterne er interessante og selve historien er fyldt med uforudsigeligheder der gør læsningen utrolig spændende.

Forfatteren har på ingen måde sparet på action og der er altid utrolig mange ting på spil for hovedpersonen - svære valg der skal træffes - og det er virkelig det der driver historien mere end noget andet. Hvilket igen driver karakterne til at udvikle sig undervejs i historien, og der er næsten ikke noget bedre end karakterudvikling.

Jeg er rigtig spændt på hvad forfatteren har i ærmet i de næste fremtidige bøger, men indtil jeg kan få fingrene i dem, så har jeg 'Cruel Crown' bogen, som er to små noveller som foregår før 'Rød dronning', som jeg kan underholde mig med.





SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig