mandag den 20. november 2017

La Belle Sauvage - Forestillinger om støv del 1







La Belle Sauvage

Forfatter: Philip Pullman
Serie: Forestillinger om støv #1 (en prequel serie til His Dark Marterials serien)
Originalsprog: Engelsk, La Belle Sauvage - The book of dust
Genre: Fantasy
Målgruppe: Unge og voksne
Udgiver: Gyldendal

Tak til Gyldendal for anmeldereksemplaret


Så var der ordet Støv, med stort S, som om det ikke var almindeligt støv, men noget særligt …

Malcolm Polsteads liv på kroen ved floden er trygt og rart, selvom det til tider er lidt kedeligt. Men der er en hel særlig vinter på vej, hvor det vil regne som aldrig før, og kampen mellem videnskab, religion og politik er begyndt. Denne vinter mister Malcolm alt, hvad han kender. Og midt i uvejret får han ansvaret for spædbarnet Lyra, og sammen må de begive sig ud på en rejse, der vil ændre deres liv for altid.



Jeg var fuldstændig blæst bagover, da jeg lagde La Belle Sauvage fra mig. Jeg ved ikke hvad jeg havde forventet. Måske at blive skuffet. Men det blev jeg da så sandelig ikke. Hold op, hvor er La Belle Sauvage fed. Jeg elsker det eventyr Philip Pullman tog mig med på, og jeg har slet, slet ikke lyst til at forlade det. Men der var ikke flere sider tilbage i bogen... Heldigvis er det en trilogi, men det næste bind springer vist lidt frem i tiden, men det tror jeg kun gør det endnu mere spændende i det her tilfælde.

Jeg har sukket i årvis efter en fortsættelse til His Dark Marterials (eller Det Gyldne Kompas som det måske kendes mest som) Men omvendt er jeg ikke sikker på at jeg vil have en fortsættelse - skal nok lade være med at spoile her - så lad os bare i stedet sige at jeg er bange for, at den ikke fortsætter som jeg håber. Jeg er samtidig altid nervøs for prequels, for man kender jo der hvor rejsen går hen og det er altid spændende for mig, at have den del uklaret når jeg læser. Men her var jeg fuldstændig opslugt i den historie jeg sad med. Jeg levede i nuet med Malcolm og lille baby Lyra. Og sikket et eventyr.

Der kan virkelig siges meget om verdener i bøger, men den her er helt enestående og jeg drømmer om at læse His Dark Marterials igen. Philip Pullman har skabt den mest smukke, magiske og fuldstændig fortryllende verden og jeg kan bare ikke få nok. Jeg er så åndsvag glad for at Philip Pullman har sat sig ned og skrevet flere bøger i den verden. Og jeg glæder mig til den næste.






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig