torsdag den 9. november 2017

Skildpadder hele vejen ned







Skildpadder hele vejen ned

Forfatter: John Green
Standalone - bogen er ikke en del af en serie
Originalsprog: Turtles All the Way Down
Genre: Realisme
Målgruppe: YA
Udgiver: Høst og søn

Tak til Rosinante og co. for anmeldereksemplaret


Aza Holmes prøver. Hun prøver virkelig. At være en god ven, en god datter, en god studerende – og måske oven i købet en god detektiv. Men det er svært, når hun samtidig har hovedet fuldt af tankespiraler, som besværliggør hverdagen og omgangen med andre mennesker.



Åh, John Green skriver det absolutte bedste YA realisme der findes. Normalt er YA realisme en genre som jeg holder mig lidt væk fra. I hvert fald når det gælder de bøger der virker til at indeholde den moralske pegefinger. For den har jeg svært ved at indfinde mig med. Ikke nødvendigvis fordi jeg ikke er enig i dens eventuelle morale, men fordi den måde moralen bliver fremlagt på dræber oplevelsen af hovedpersonen og historien for mig. Og det er aldrig noget problem med John Green. Han fletter det hele sammen så det hænger sammen og giver mening.

John Green skriver om stærke emner, på en humoristisk, nørdet og direkte ærlig måde. Han får historien til at krybe helt ind under huden på mig, så historien lever længere og mine følelser får frit spil under læsning. Alt spiller sammen historien, personerne og budskabet. Absolut på smukkeste vis.

Dermed sagt så synes jeg faktisk jeg kan mærke en forandring i hans skrivestil. Ikke nogen sindssyg forandring. Det føles stadig som John Green. Det er bare mere .... pænt. Og det synes jeg hverken er bedre eller dårligere. Historien føles lige så ægte og nærværende som alle hans andre historier. Det jeg egentlig prøver at siger er at der er en mærkbar forskel, men det er ikke en forskel der efter min mening gør noget. Slet ikke.

Det eneste der er tilbage nu er at se frem til den næste John Green bog.



 

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig