fredag den 1. december 2017

Letters from Father Christmas






Letters from Father Christmas

Forfatter: J.R.R. Tolkien
Genre: Juleventyr i brevform
Målgruppe: Alle

Bogen fås ikke på dansk


Every December an envelope bearing a stamp from the North Pole would arrive for J.R.R. Tolkien’s children. Inside would be a letter in a strange, spidery handwriting and a beautiful colored drawing or some sketches. The letters were from Father Christmas.


Den her bog er fyldt med masser af hjertevarme og skønne historier, om hvad der sker oppe i julemandens værksted. Tolkien har skrevet og tegnet små breve hvert år til sine børn fra 'julemanden' - i hvert fald i alle de år de har været små og troet på julemanden. Det startede ud som små korte breve og udviklede sig til større historier med tekster og tegninger fra julmanden, isbjørnen og en alf.

Selvom man mest af alt skulle synes det var en børnebog, så tror jeg faktisk mest det er forældrene der får noget ud af bogen, på den måde at de måske kan lade sig inspirere til at gøre noget lignende for deres egne børn. For at give deres børn de skønneste minder for livet. Eller med fordel bruge nogle af Tolkiens ideer, hvis man ikke kan finde på nogen selv.

Men grundlæggende så er det bare en rigtig fin lille bog, der indeholder billeder af både brevene og tegningerne, som de oprindeligt var skrevet af Tolkien. Jeg kom i hvert fald rigtig meget i julestemning af at læse bogen og kan faktisk ikke forstå, at jeg ikke har læst den noget før.

Selv i hygge brevform til sine børn viser Tolkien hvilken fantastisk historiefortæller han var (og ikke mindst kreativ med sine tegninger). Det lagde i blodet og det er tydeligt at han simpelthen ikke kunne lade være. Åh, de må have haft en magisk jul i familien Tolkien. Jeg kan lige forstille mig det. Og det varmer virkelig om hjertet.





SHARE:

2 kommentarer

  1. Den lyder helt igennem eventyrlig og fin - den er hermed tilføjet min liste til næste jul :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, ja det må du gøre. Den er simpelthen så skøn! Meget bedre end jeg overhovedet havde forestillet mig.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig