søndag den 25. februar 2018

Interview med Line Kyed Knudsen


Line Kyed Knudsen er blandt andet kendt for sin YA serie 'Hvidt støv'. Du kan læse mere om hendes bøger på hendes hjemmeside www.linekyedknudsen.dk og følge hende på Instagram eller på hendes forfatterside på Facebook.





Du har gennem facebook givet et rigtig godt indblik i hvordan dine dage ser ud som fuldtidsforfatter, hvordan har reaktionen været fra dine følgere, kommer det bag på dem hvordan et forfatterarbejdsliv ser ud:

Det tror jeg ikke. Der er i hvert fald ikke nogen, der har undret sig. Tvært imod. Så tror jeg, at de fleste forhåbentlig synes, det er befriende at høre, at det også kan være både frustrerende, hårdt og ensomt at være forfatter. Og at jeg bare er et helt almindeligt menneske.




Du skriver til mange forskellige målgruppe, hvilken målgruppe og genre holder du mest af at skrive?

Jeg holder allermest af at skrive for den ældre målgruppe – fra 13 år – for når jeg skriver for store børn, behøver jeg nemlig ikke at tage hensyn til noget som helst, for målgruppen kan jo i princippet også læse og forstå ”voksenbøger”. Den genre jeg pt holder mest af, er indenfor science fiction/fantasy/magisk realisme- genren, for jeg føler, at det er her, at jeg kan udvikle mig som forfatter, da det er en udfordring at opbygge et troværdigt univers og overbevise læserne om, at der faktisk findes zombier/spøgelser/sære væsner her.




Hvad synes du er sværest ved at være forfatter?

Det er svært hver morgen at tage fat i sin egen nakke og sige:”Kom nu i gang, fru Kyed!”
Det er svært ikke at have en god chef/leder, der kan motivere dig.
Det er svært at arbejde på en bog, der er ved at løbe af sporet og få den på ret køl igen.
Det er svært at prioritere, om man skal skrive videre på sine ”rugbrøds-bøger” (de bøger, man er sikker på vil tjene penge) eller om man skal kaste sig ud i et nyt sats (og skrive på noget, som man overhovedet ikke er sikker på, at nogen gider læse)
Det er svært at skabe alting selv. Både faste rammer og mærkelige universer.




Hvad holder du mest af at arbejde med i din skriveprocess?


Friheden til at gøre og skrive lige hvad der passer mig! Hvis en skriveproces ellers er god, så elsker jeg alle dele af den. Undtagen den sidste del; korrekturen, ikke fordi at korrektur er kedeligt, men fordi jeg her er så rystende bange for at opdage en kæmpe stor dramaturgisk fejl, eller for ikke at opdage den. Men jeg elsker nok mest, når personerne langsomt udvikler sig sammen med historien, og når jeg pludselig finder på noget helt nyt i historien, som får plottet til at udvikle sig i en anden retning. Jeg elsker, når mine dage flyver afsted, fordi jeg er så opslugt af at skrive.





Hvad er dit bedste skrivetip?


Lad være med at tænke så meget. Væk med ambitionerne. Det handler mere om at komme i en bestemt tilstand. Mærke sit hjerte og sådan… Jeg tror, at jeg arbejder lidt som en skuespiller med ”Method acting”: jeg prøver at bruge mine egne følelser i arbejdet. Jeg prøver at finde både sorg, glæde, angst, lykke osv. frem i mig selv og får det så ud gennem min hovedperson. Fx kan man finde noget fedt instrumentalt musik på Youtube, falde i staver og tænke på ideen, dine personer eller en bestemt scene. ”Dagdrøm” om det, der skal ske, og når ”scenen” står klar, så skriv uden at stoppe i mindst fem minutter. Jeg føler ikke, at jeg skriver med ord. Jeg skriver med billeder. Senere kan man så arbejde på ”ordene” der beskriver billedet. Får jeg kuldegysninger, en klump i halsen, eller bare lidt åndenød, så VED jeg, at jeg er på rette vej… Nå. Det blev et lidt rodet skrivetip…




Din serie 'Hvidt støv' er meget mere frisk og passer mere i tråd med det de unge gerne vil have i dag, men på papiret er det ikke nødvendigvis det skolerne eller bibliotekerne gerne vil have, men jeg fornemmer dog at det begynder at gå i den rigtige retning. Har du planer om at skrive mere i den stil?

Ja! Jeg er i gang med at skrive mere i den stil. Fordi jeg ikke kan lade være. Jeg elsker det her med ”liv, død og kærlighed” – gerne sat på spidsen, for det går nok aldrig af mode. Jeg var heldig med Hvidt støv. Serien har mange læsere, og det er jeg glad for. Jeg er udmærket klar over, at det ikke er en ”Jesper Wung-Sung”-bog som man kan arbejde med i udskolingen, men den kan noget andet. Meget af det, jeg skriver, er jeg selv ikke herre over. Det kommer bare ud af mig, når jeg slår hjernen fra og mærker de dér følelser. Jeg har aldrig rigtig tænkt i ”børn” eller ”målgrupper”; jeg skriver bare det, jeg har lyst til (for det meste) og bagefter er jeg så privilegeret, at der er nogen, der gerne vil læse det.


Hvilket skriveprojekt er du i gang med nu?

Jeg er i gang med en ny dystopi lidt ligesom ”Hvidt støv”: om den 17 årige pige, Vega, der bor i et slags ”landbrugskollektiv”, der er omringet af en høj mur. Vega har aldrig været uden for muren, men er ved at blive oplært, så hun kan overtage ledelsen af kollektivet efter sin mor. Men Vega synes ikke, hun er god til at lede og har mest af alt lyst til at stikke af fra alle sine forpligtigelser... Indtil videre kan jeg se, at jeg bl.a. er inspireret af filmene: ”The Village”, ”Interstellar” og ”I Am Legend”. … Men plottet og personerne udvikler sig stadig, så det er ikke til at sige, hvad det ender med.




5 hurtige favoritter...

Favorit sted at læse? På min sofa i min stue
Favorit sted at skrive? I mit kontor derhjemme eller på Klitgården i Skagen
Favoritbog? Jeg har mange favoritbøger. Men den sidste virkelig gode bog, jeg læste, var ”Under ensomme stjerner” af Kate Ling – fedeste YA-rum sci fi - er i gang med fortsættelsen nu, der netop er udkommet på dansk!
Favoritforfatter? Jeg har mange. Og Stephen King vil nok altid være én af dem.
Favorit genre? Science fiction. Selvfølgelig!

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig