tirsdag den 23. oktober 2018

Hvis det var os







Hvis det var os

Forfattere: Becky Albertalli og Adam Silvera
Originalsprog: Engelsk, What If It's Us
Genre: Realisme, kærlighed, LGBT
Målgruppe: YA og opefter
Udgiver: Carlsen Puls

Tak til Carlsen Puls for anmeldereksemplaret


Mød Ben og Arthur. Ben er en drømmer - såret og i gang med at sende ex-kærestens ejendele tilbage til ham. Arthur er i New York for første gang - og kæmper for at komme til at føle sig hjemme. Første gang de ser hinanden, støder de bogstaveligt talt sammen på et posthus. Derefter finder de hinanden igen ved hjælp af Craigslist. Er det skæbnen? Det ser sådan ud. Men efter en række katastrofale første dates, bliver Ben og Arthur måske nødt til at se i øjnene, at universet skulle have blandet sig helt udenom.


Sikke en skøn skød og sjov læseoplevelse. Albertalli og Silvera er et fantastisk match. Den er meget guilty pleasure agtig (jeg hader det ord), på den måde at den er lidt som at åbne en stor æske chokolade. Den her bog er nemlig også virkelig mums. Den er fjerlet og samtidig har den aktuelle tematikker vævet ind i handlingen - såsom panikangst, at leve mere fattig, hovedpersoner der er tilhøre en minoritet og at være bøsse selvfølgelig og hvordan det påvirker verdenen omkring dem.

Normalt er jeg ikke til bøger hvor de to personer man håber på ender sammen, forsøger at finde hinanden de første 100 sider. Med en kærlighedshistorie fortrækker jeg helt sikkert at mærke gnisten, kontrasten og dynamikken mellem de to personer, og når de er væk fra hinanden det meste af tiden, så er det selvfølgelig ikke helt så meget af. Heldigvis var der masser af fantastiske bipersoner med, der fyldte rigtig meget ud og gjorde det hele meget sjovere. Så det gjorde mig faktisk ikke så meget.

Åh, ja jeg elsker Harry Potter referencerne! - synes jeg bare lige jeg ville nævne.

Engang havde jeg en underlig ide om at kærlighedshistorier mellem det samme køn sikkert ikke vil være noget for mig. For jeg lever mig rigtig gerne ind i hovedpersonen og lever igennem historien på den måde. Og da jeg er kvinde der er til mænd, så havde jeg den fjollede illusion, at min verden var lige så snæver. Det er jeg heldigvis grundigt modbekræftet siden (bl.a. ved at læse Line Lybeckers fantastiske bøger)  - hvilket jeg burde have sagt mig selv, for jeg har jo sagtens kunne leve mig igennem Harry Potter eller mandelige hovedpersoner i historier. Det gør ingen forskel, at det er kærlighedshistorier. For kærligheden er nøjagtig den samme uanset hvilket køn man er til. Man kan mærke kærligheden på lige fod som en mand og kvinde. Og grunden til jeg skriver det her, er fordi hvis du tænker det samme som jeg gjorde, så vil jeg skynde mig at fortælle dig, at det altså ikke har gjort nogen forskel for mig og det tror jeg heller ikke det gør for dig. Så du behøver ikke gå udenom en virkelig skøn kærlighedshistorie som denne - af den årsag i hvert fald. Ja, faktisk synes jeg, at det at den udvider ens verden, er den bedste grund til at begynde på dem.

'Hvis det var os' er skrevet rigtig godt, man flyver igennem den. Og jeg elsker at Albertalli og Silvera har skrevet flere forskellige slutninger for at finde den helt perfekte til den her historie. Det fandt jeg først ud af bagefter, men jeg følte bare virkelig at den var rigtig. Og der er næsten ikke noget værre end slutninger som føles boom hovsa agtig.

Så ja, jeg nød virkelig den her historie rigtig rigtig meget, og jeg skal helt sikkert læse mere af både Silvera og Albertalli. For jeg elsker at hovedfokuset er historien mellem de to mennesker og der dertil er fyldt på med skønne tematikker - på den helt naturlige måde.







SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig