fredag den 5. oktober 2018

Sundt blodtryk








Sundt blodtryk på 14 dage

Forfattere: Jerk W. Langer og Jens Linnet
Genre: Fagbog / kogebog
Målgruppe: Alle der gerne vil have et sundere blodtryk
Udgiver: Politikens forlag

Tak til Politikens forlag for anmeldereksemplaret


Mere end en million voksne danskere har forhøjet blodtryk og dermed øget risiko for blodprop og hjerneblødning. Nu viser forskningen, at en særlig måde at spise på kan være nøglen til at sænke trykket. Resultaterne kan måles allerede efter to uger. Den nye bog, skrevet af to danske læger, gør det let og overskueligt at spise sig til et sundere blodtryk i lækker mad til alle dagens måltider.



Før jeg dykker helt ned i anmeldelsen, må jeg hellere fortælle hvad grunden er til, at jeg har valgt at anmelde en bog om sundt blodtryk. Jeg har nemlig selv forhøjet blodtryk og jeg har haft det siden jeg var 16 år gammel - jeg har været til en masse undersøgelser og det eneste man kan konkludere efter dem, er at mit forhøjet blodtryk er en arvelig sygdom. Dvs. jeg skal bare leve med den og har levet med den og at tage piller for det at holde det nede.

Kost kan rigtig meget og jeg har længe været opmærksom på et par enkelte gode kostråd angående blodtrykket, men jeg synes nogle gange det er lidt svært at navigere i - hvad er myter og hvad virker rent faktisk. Så jeg var ret begejstret for at dykke ned i den her bog og suge al den viden til mig jeg kunne om emnet. For det sundeste er helt sikkert at spise efter hvad man kan tåle frem for at tage piller.

Den lidt dårlige nyhed - for mig - er at bogen og derigennem bogens forfattere stadig anbefaler mig at kombinere kosten med stadig at tage piller, fordi mit blodtryk er så høj som det er (men i de fleste tilfælde ville det rent faktisk være muligt at normalisere sit blodtryk med kost) … og ja, så grundig er bogen. Den tager udgangspunkt i forskellige scenarier af forhøjet blodtryk, så man altid ved hvad man personligt skal tage udgangspunkt i.









Bogen er generelt enorm informativ og utrolig grundig. Jeg elsker at man har lavet en 14 dages udgave af en kostplan som man kan prøve og så har de nødløsninger dvs. alle har ikke tid til at stå og lave morgenmad fra bunden hver morgen - jeg har i hvert fald ikke. Forfatterene har også lavet et ret smart visuelt system, så man ret nemt kan gennemskue og overføre det på det man selv normalt spiser. Hvilket jeg fandt SÅ brugbart. Derudover er det skrevet i et super enkelt sprog, så det er til at læse og forstå.

Udover masser af brugbar info, så er der også en opskrift sektion, og jeg skulle da tradition tro prøve en tre opskrifter derfra. Og det var faktisk meget vellykket. Jeg følte mig ikke sådan vildt inspireret af opskrifterne - men det er meget en smagssag i det her tilfælde, i det mindste blev jeg inspireret af tekstdelen. 




 




Jeg synes det er en super god bog, idet at den virkelig kommet rundt og får det hele med, og man føler sig som læser ret tryg ved informationen og jeg kommer helt sikkert til at bruge rigtig meget af det jeg har læst. Så hvis du også døjer med blodtrykket (uanset om det er lidt eller meget), så er den her bog helt bestemt værd at kigge nærmere på.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig