tirsdag den 18. juni 2019

På tur i Jane Austens England





På tur i Jane Austens England

Forfatter: Rachel French
Originalsprog: Engelsk, The Jane Austen Travel Guide to Bath and England
Genre: Fagbog / Rejseguide
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Forlaget Frydenlund

Tak til Frydenlund forlaget for anmeldereksemplaret


Pak empirekjolen, parasollen og denne bog – så er du klar til en tur i Jane Austens fodspor gennem det georgianske Englands pittoreske byer og smukke landskaber. På tur i Jane Austens England tager dig med rundt til de steder, der spiller en rolle i enten Austens eget liv, i hendes romaner eller i de mange filmatiseringer.




'På tur i Jane Austens England' er en uundværlig guide til dig der gerne vil se Jane Austens England. Jeg har selv tit drømt om at komme til England og besøge Bath, men hold da op hvor ville jeg være gået glip af nogle skjulte skatte, hvis jeg var taget afsted uden at have læst den her bog. Ja, jeg har efterhånden for langt tid siden dannet mig et overblik over hvad jeg gerne vil se og opleve i Bath, men bogen her er guld, når jeg så endelig får overbevist familien om at vi skal afsted. Der er både kort og ikke mindst god information omkring Austen på de forskellige 'hot spots'. Jeg ville have ærgret mig gul og grøn hvis jeg havde været afsted og ikke havde fået opstøvet alt hvad der var at opstøve, og nogle gange er den information bare ikke så tilgængelig når man googler. Det er det jeg elsker ved bøger som den her, for de er grundige og informative og godt research.

Det er imidlertid ikke kun Bath der er guide til i bogen, nej der er også guide til de steder Austen har boet gennem årene, samt de steder som hun nævner i sine bøger. Der er sågar også henvisninger til de steder vi har set i diverse filmatiseringer og så er der et kapitel om London og hvilke huse eller områder der er fra Austen tiden og som vil kunne give et indblik i hendes liv. Ja, jeg sagde jo at den var grundig og gennemført.

Bogen er helt sikkert beregnet som opslagsværk, men jeg havde svært ved ikke at sidde og læse hvert et ord. Det er ret interessant og faktisk læste jeg mig frem til at Austen faktisk ikke selv havde været så glad for at bo i Bath, men det er imidlertid et af det bedste bevarede steder indenfor perioden Austen var fra. Hvilket er Regency perioden - den lige før Victoria. Så ja, selvom Austen faktisk ikke fik skrevet så meget i Bath, så er det måske alligevel et godt sted at tage til hvis man vil opleve hvordan perioden var - samt de har deres helt egen Austen museum - og ikke mindst festival! Men derfor fik jeg virkelig lyst til at besøge rigtig mange af de andre steder der var nævnt i bogen og jeg drømmer om at det lykkes en dag.

Ja, alt i alt, så er det virkelig en rigtig god bog hvis du ligesom jeg drømmer om at besøge Austens England og komme forfatterinden lidt nærmere.




SHARE:

2 kommentarer

  1. Det lyder som en virkelig god bog. Den må jeg helt sikkert have i min samling :)

    SvarSlet
  2. Det lyder som en fantastisk bog, oplagt til enhver Austen-fan!

    SvarSlet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig