torsdag den 31. oktober 2019

The Most Influential Women of our Time






The Most Influential Women of our Time

Forfatter: Chiara Pasqualetti Johnson Genre: Fagbøger
Målgruppe: Alle

Tak til Plusbog.dk for anmeldereksemplaret


These 50 women pursued their ambitions and achieved their dreams—even when the world tried to tell them they shouldn’t. They enjoyed successes and triumphs, dealt with tragedies and ordeals, and lived lives as thrilling and moving as a great novel. Ranging from artists, designers, and actresses to entrepreneurs, scientists, and activists.


Da jeg var teenager og gik på mit lokale bibliotek for at lede lidt efter kvinders indflydelse på vores verden. Måske for at lede efter kvindelige forbilleder som ikke var nutidens modeller, skuespillere eller sangere. Men til min overraskelse så fandtes der ikke en eneste bog om historiens største kvinder. Ikke en eneste!

Og ja, jeg ved godt at begrundelsen helt sikkert har været, at fordi det har været mænd der har siddet på magten, så har det været dem der direkte har præget vores historie. I hvert fald på papiret. Men jeg forstår vitterlig ikke hvorfor man ikke alligevel samlede en folk stærke og inspirerende kvinder i en bog til teenagepiger som jeg selv var. For selvom der kun har været ganske få historiske dronninger (de mangler i øvrigt mange af dem i den her samling - forklarer hvorfor om lidt) så var der da stadig kvinder i historien der strålede og formåede at gøre en forskel i en ellers mandedominerede verden.

Den her samling er lige hvad jeg manglede som teenager og jeg er så glad for at den nu findes ude i verden - den her og mange flere der er begyndt at dukke op - og kan inspirere unge (såvel os voksne) i dag.

Det der er helt særligt ved den her samling af stærke og storslåede historiske kvinder er at de alle sammen er kvinder fra nyere tid. Ja, mange af dem lever desværre ikke længere, men nogle af dem gør. Så der er ikke de klassiske historiske dronninger i bogen - faktisk kun en så vidt jeg husker og det er Englands nulevende dronning. I bogen kan man blandt andet også læse om Amelia Earhart, Coco Chanel, Jane Goodall, Emmeline Parkhurst og Malala Yousafzai. Alle sammen super inspirerende kvinder.

Forhåbentlig får vi i fremtiden endnu flere bøger med magtfulde kvinder som kommer til at præge vores historie.




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig