fredag den 27. marts 2020

Boggaver til barnedåb eller navnegivningsfest








Sød kollega sendte mig 'Navnebringeren' til mig og det slog mig hvor perfekt en dåbs-/navnegivningsgave den er og det ja, den er grunden til at jeg kom på at lave denne blogpost. Jeg har altid selv mest givet boggaver i barnedåbsgave, især hvis der ikke har været en ønskeseddel at gå efter. Gaven man giver i forbindelse med et navn er også typisk en gave som er tænkt til at kunne vare hele livet. Det er typisk smykker (hvis det er en lille pige), sparebøsser i 'sølv' (selvom er det ikke lidt passé efterhånden?, bestiksæt, fotorammer eller lignende. Og personligt kan jeg bare rigtig godt lide ideen om at give en historie videre - historier som forældre og barn kan samles om i fremtiden og som ofte også rummer vigtige livbudskaber.

Her kommer mine bud på hvilke bøger det kunne være. Lad os starte med Navnebringeren nu det var den der startede indlægget:


Navnebringeren

Navnebringeren er et væsen på lige fod med Julemanden og Påskeharen. Det er ham der kommer med navnene og her er historien om ham, som aldrig før er blevet fortalt. 

Bogen har de fineste illustrationer og på den sidste side kan man skrive navnet på den baby man holder barnedåb eller navngivningsfest for. 










Mor og far fortæller om dig

Den her bog er en bog hvor forældrene kan nedfælde deres minder om barnet. Den er ikke så fast i strukturen som de typiske 'Baby bøger', som nok også bedste egner sig til en barselsgave fordi man ofte skal udfylde dem - ja, faktisk allerede inden barnet kommer. Det er nok også derfor de fleste forældre selv køber dem.

I 'Mor og far fortæller om dig' kan man selvfølgelig også nedfælde beretninger om fødslen, men den giver en større fortællerfrihed til forældrene. Altså mere erindringsbasseret. Der til sidst tegner et billede af barnet som han/hun kan genlæse igen og igen.






Børnenes H.C. Andersen

Når vi snakker tidsløsegaver, så giver det rigtig god mening med at give en af de klassiske eventyr. Og her har jeg selv brugt (rigtig mange gange) at give den her bog med H.C. Andersens eventyr. Jeg kan ikke komme på en mere dansk bog at give - det føles som at give et stykke kulturarv i gave.








Narnia fortællingerne

Åh, Narnia er en af de største magiske verdener jeg kender og det er historier jeg også selv glæder mig rigtig meget til at dele med mine børn. Desværre læste jeg aldrig selv Narnia som barn, fordi jeg ikke vidste at de fandtes, men da jeg læste dem som voksen knuselskede jeg dem ved første øjekast.

Den her fine udgave ejer jeg selv og den er smukt illustreret og jeg kan se at den stadig kan fås. Så den vil jeg helt sikkert anbefale.








Peter Plys

Verdens bedste Plys-bjørn. Han er altid et hit at give i gave og historierne er rig på barneglæde, fantasy og livsvisdom. Så ham måtte jeg lige nævne - uden tvivl. Den her bog udgave er i øvrigt noget af det fineste og den er derfor kommet på min ønskeliste.









Andre gode børneklassikere at give i gave:









Disneys vidunderlige eventyr

Disney er også en slags klassiker ikke? Det er i hvert fald altid historier med vigtige budskaber og som med garanti kan holde hele livet og gives videre, som alle de andre historier jeg nævner i indlægget.

Fordelen ved Disney historierne er også at de kan opleves visuelt på film for barnet i løbet af deres barndom. Og på den måde opnå en skøn form for nostalgi forbundet med bogen. I hvert fald hvis Disney bliver en stor del af deres barndom som den er blevet hos mig og som jeg er i fuld gang med at præge mine børn til at få.










Harry Potter serien

Jeg måtte jo nævne Harry Potter-serien. Mest af alt fordi vi har givet begge vores børn dem som dåbsgave selv. Og der er nærmest heller ikke nogen mere oplagt ide til nogen der elsker Harry Potter så meget som vi gør.

Den her nye udgave, der er designet af Minalima kommer på dansk i efteråret og den lover at være fyldt med interaktive elementer, som f.eks. Hogwartsbrevet. Er det ikke fortryllende ide?

Ellers så er den illustrerede udgave af Jim Kay, virkelig også smuk!


SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig