torsdag den 13. maj 2021

Rosarium




Rosarium

Forfatter: Charlotte Weitze 

Enkeltstående historie

Genre: Slætshistorie

Målgruppe: Voksne

Udgiver: Gutkind


Tak til Gutkind for anmeldereksemplaret


En vildtvoksende slægtsroman om en ung pige som slår rod i skoven, et kloster fuld af nonner, ogen botaniker på jagt efter en rose med usædvanlige egenskaber. ROSARIUM strækker sig fra slutningen af det 19. århundrede, til nutidens USA og videre ind i fremtiden, og er en fortælling om at bære kimen til en livsform, hvor mennesker og natur indgår i en mere organisk sammenhæng.


Rosarium ... jeg har gået og overvejet den her anmeldelse i lang tid nu for hvordan skal jeg kunne få beskrivelsen af hvad denne bog er og hvad denne bog har gjort ved mig ned på ganske, ganske få linjer når bogen i sin enkelthed mestre at beskrive rigtig meget pr linje og endnu mere imellem? 

Så lad mig lige starte med at slå fast, jeg er dybt imponeret over hvad Charlotte Weitze har været i stand til med denne bog, som kort fortalt handler om en plantes-slægtshistorie - og længere fortalt handler om roser, planter, slægter, børn, køn, klima og mennesker. 

Bogen er fortalt i tre dele, gennem tre forskellige generationer men overordnet er det planten der er bogens virkelige hovedperson. Det lyder lidt vildt og det er det også - det er vildtvoksende som der står i beskrivelsen. Det er udefinerbar og det i sig selv gør romanen helt fantastisk. Den har beriget mig på et eller andet niveau som jeg har svært ved at beskrive, men som jeg ved jeg vil tage med mig herfra i det ubevidste og videre. Jeg har aldrig før læst nogen lignende. Men samtidig er det næsten som om jeg allerede har glemt handlingen og jeg ved det er en historie som jeg ikke vil have lyst til at genlæse. 

Jeg kan godt forstå hvis nogen vil finde Rosarium dybt kedelig, det er ikke en pageturner. Det er en bog der kræver tålmodighed og tid til indlevelse. Den møder ikke sin læser på halvvejen men den kræver sin læsers fulde opmærksomhed. 

Læs bogen hvis du godt kan lide historier som kræver noget af sin læser og som helhjertet giver noget igen bagefter. Men læs den især fordi du aldrig før har læst noget lignende. Det er meget sjældent at læse noget der er så unikt. 




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig