onsdag den 30. juni 2021

Den usynlige krig

 






Den usynlige krig

Forfatter: Boris Hansen

Serie: Tavse Verdener 1

Genre: Sci-fi

Målgruppe: Unge og voksne

Udgiver: CarlsenPuls


Tak til Bog&ide for anmeldereksemplaret / reklame


"VI KAN REJSE IND I BØGER NU. ÆNDRE DEM INDEFRA. ET ELLER ANDET FJOLS OPFANDT TEKNOLOGIEN TIL DET. OG NU PRØVER NOGEN AT MISBRUGE DEN." Olivia Alby anser ikke ligefrem 'fiktionsagent' for at være et drømmejob. Missionerne tager ofte en livsfarlig drejning, når Ministeriet sender hende ind i en roman for at redde den fra fremmede agenter, og derudover er hun havnet på et dysfunktionelt team, der virker fuldstændig ude af stand til at arbejde sammen. I det mindste er lønnen god, og Olivia har brug for pengene, hvis hun nogensinde skal realisere drømmen om at undslippe sin fortid.


Den her bog kræver faktisk lidt ekstra intro før jeg skriver selve anmeldelsen. For Boris Hansen har sideløbende med at skrive på 'Den usynlige krig' lavet en dokumentar om at dens tilblivelse. Dokumentaren hedder 60 uger til udgivelse og kan ses lige her . Jeg har personligt særligt nydt at følge med Boris' process og hver gang det blev lidt skrivenørdet så var jeg ekstra hooked. Jeg elsker alt det skrivenørdede. 60 uger til udgivelse skulle egentlig vise hvordan en 'normal' forfatterprocess var men faktisk blev det alt andet end normalt med forlagsskifte, corona og personlige udfordringer oveni. Jeg kan virkelig kun anbefale den! Jeg har selv siddet klar hver gang 60 uger til udgivelses dokumentaren er dukket op på youtube. Derfor var den her bog også et stort mustread for mig, selvom jeg i forvejen var ret solgt på konceptet. 

Og lad os lige snakke lidt mere om konceptet som ved første øjekast minder om 'Inkheart', 'Bookwanderers' og 'The Book jumper' men som alligevel er noget helt helt andet. Det Boris har skabt her er helt unikt og faktisk ret sejt. Det er enormt godt gennemtænkt og ikke mindst opbygget. Det er nogen gange ret sjældent - især i det danske bogmarked - at se dette niveau er verdensopbygning og det vinder Boris mange point ved i min verden. Det er i sig selv ret imponerende. 'Den usynlige krig' sætter baren ekstra højt indenfor dansk fantasy / sci-fi.

Det eneste jeg ikke synes fungerer så godt er når personerne i bogen rejser ind i andre bøger og vi så læser de bøger fra deres bøgers personers synspunkt. Ja, bare at forklare det er kringlet. Kort sagt, så skifter vi synsvinkel til personer i de bøger de rejser ind i, altså vi læser om ligegyldige karakterer, som ikke er relevant andet i det øjeblik (og deres relevans kan diskuteres) og det er virkelig flowdræbende for som læser vil man hellere læse om bogens egentlige hovedpersoner. Det er dog klart værst med Haileys kapitler som ligger aller først i bogen. Så lad ikke det afskrække dig og bare skynd dig gennem de sider for på den anden side af dem bliver det rigtig godt. 

'Den usynlige krig' er en virkelig pageturner, når vi følger bogens egentlig hovedpersoner og der sker virkelig noget hele tiden. Det er hæsblæsende fra start til slut. Hvilket var fedt men jeg savnede nok lidt stille stunder med karakterne, så man kunne leve sig mere ind i dem. De er nemlig godt bygget op - helstøbte og troværdige, men det er som om at jeg aldrig når at føle med dem, fordi alting går så stærkt. Hvilket gjorde at det for mig aldrig blev den emotionel rutsjebane som det kunne have været. 

Men altså jeg var ret hooked og ser virkelig frem til resten af bøgerne i serien, det er der ingen tvivl om. Hele konceptet er lidt en genistreg og jeg glæder mig virkelig til at se hvor Boris' tager det her hen, for slutningen lover virkelig virkelig godt. 

Alt i alt var 'Den usynlige krig' et imponerende stykke arbejde som jeg virkelig kun kan anbefale. Bogen står fuldt på linje med det internationale niveau indenfor fantasy/sci-fi og fortjener at blive læst hvis du elsker den genre. 








SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig