mandag den 28. marts 2022

Jeg er Saga

 






Jeg er Saga

Forfatter: Silja Okking
Genre: Fantasy
Målgruppe: fra omkring 9 år
Udgiver: Politikens Forlag

Tak til Politikens forlag for anmeldereksemplaret


Det ene øjeblik spiller Saga rollespil i skoven med sine venner – det næste står hun ansigt til ansigt med en ægte ork. Og dens våben er ikke lavet af gummi!

Saga vikles nu ind i et sandt drama, for under hendes rejse i landet Assuldúr møder hun både venner og fjender. Saga må se i øjnene, at hun spiller en større rolle i et reelt magtspil på liv og død. Og før hun kan finde hjem, må hun hjælpe sin nye ven, Manto, og samtidig selv turde at bede om hjælp for at finde ud af, hvem hun selv er og står for.


'Jeg er Saga' af Silje Okking er en umådelig flot debut roman. Silja har før skrevet lidt andre småhistorie men så vidt jeg ved er det her hendes aller første sådan rigtige børneroman og det har hun virkelig gjort godt. Det ligner på ingen måde en normal debut roman og det skyldes nok uden tvivl at hun har hendes research i orden og uden tvivl også en fantastisk redaktør.

Jeg ville ønske jeg havde haft den her bog i hånden da jeg var 9 år gammel for jeg ved jeg ville have knuselsket den til månen og tilbage igen og ladet den have en særlig plads i mit hjerte. Men siden er der som bekendt løbet mange bøger gennem åen (som nogen siger - okay måske er det kun mig der siger det) og i dag er det klart at jeg foretrækker mine fantasyhistorie længere. Men som 9-10 årig ville jeg være solgt til stanglakrids, og jeg føler mig overbevist om at det også vil være sådan i dag for rigtig mange. For ja, der findes HELDIGVIS mere fantasy tilgengængelig for børn end dengang jeg var 9 år gammel men det er stadig ikke ret meget og endnu færre med piger i hovedrollen. 

Historien ligger sig op af den episke type fantasy - altså den med elver, dværge - Tolkien - D&D inspirerede af slagen men den er på ingen måde tung eller kedelig, der er masser af action og handling og en kickass hovedperson som finder sit gåpåmod lynhurtigt og tager kampen i egen hånd. Det er fedt men det der er endnu federe er at Saga - som er hovedpersonen - er enormt likable. Man har simpelthen lyst til at være hendes ven og/eller tage hende under armen og insisterer på at hun er ens lillesøster (eller storesøster hvis man er yngre læser), hvilket gør hende enormt levende i historien. Hvilket gør hele læseoplevelsen utrolig nærværende, nervepirrerende og spændende. 

Bogen kan godt læses enkeltvis, men der er en fortsættelse på vej og den skal jeg helt sikkert læse. Kæmpe anbefaling herfra!


SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig