onsdag den 16. marts 2022

Kongernes kvinder




Kongernes kvinder 
- Dronninger, elskerinder, friller og maitresser i den danske kongerække fra Christian I. til i dag

Forfatter: Louise Langhoff Koch
Genre: Fagbog, historisk
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Muusmann Forlag

Tak til forfatteren og Muusmann Forlag for anmeldereksemplaret

Hvem var de, alle de kvinder, der stod lige bag ved og nogle gange endda et lille skridt foran de danske konger? De kvinder, kongen giftede sig med eller havde affærer med uden for ægteskab. Hvad tænkte de, hvilke interesser havde de, hvorfor handlede de, som de gjorde, og hvordan reagerede de på de begivenheder, der blev skelsættende for deres tid? Vi ved meget om kongerækken og de enkelte konger, men de kvinder, de delte deres liv med, har deres helt egne historier og skæbner. Denne bog er en fortælling om kvindernes liv, som det udspillede sig i den tid, de levede i – med de begivenheder, der blev afgørende og med de forudsætninger, de havde. Men den giver også et bud på, hvem de var, og hvad de egentlig tænkte.

Da jeg blev spurgt om jeg kunne være interesseret i anmeldelsen af denne bog var mit svar: JA! Jeg fatter ikke at den her bog ikke er blevet udgivet før! 

Og det gør jeg virkelig heller ikke, altså fatter det. Jeg ved godt at kongerne var de magtudøvende og dem der blev fortalt om og at der ikke fandtes så meget information om kvinderne i vores historie, fordi historierne ofte blev fortalt af mænd. Men derfor har kvinderne alligevel haft en kæmpe rolle i vores historie også selvom vi desværre ikke har det så veldokumenteret. Bogen her har der heller ikke så meget at fortælle om hver kvinde, ganske enkelt fordi der ikke har været stof nok om dem, men derfor er det ikke desto mindre vigtigt at få den her bog ud til de kommende generationer. 

Så jeg elsker Louise Langhoff Koch og forlaget for at have grebet den her bog og ladet den blive en realitet og jeg synes den var en sand fornøjelse at læse. Hvis man elsker historiske bøger så er den her bog en must read. Hvis man elsker dokumentaren 'På sporet af dronningerne' så vil I elske den her bog.

Som noget helt særligt så handler den her bog ikke kun om dronningerne til kongerne, men også alle andre kvinder som har været særligt nær kongerne. Det gælder både dem de er blevet gift med til den anden hånd og deres elskerinder. Hvilket giver et nuanceret billede af tiden og ikke mindst kongen på den tid. Der er selvfølgelig mest viden om dronningerne og det er da helt sikkert også mest dem jeg selv finder interessante. For hvordan tager de egentlig udfordringen op? Gemmer de sig væk? Er de glad for deres mand - er de ikke? Er de elsket af folket? Har de indflydelse på magten? Ja, alle de har spørgsmål får vi nogenlunde svar på og det elskede jeg.




Det eneste minus jeg har med bogen er at der bliver brugt meget plads på fiktive breve og jeg synes ikke de tilføjer noget - faktisk synes jeg de var irriterende at læse. I forordet står der at de skal være med til at skabe en stemning omkring personen, men personligt har jeg svært ved at adskille det faktuelle og det fiktive her, fordi jeg læser den her bog om at få konkret faktuel viden om kvinderne så har jeg ikke rigtig lyst til at læse om én persons udlægning af hvordan de muligvis var i virkeligheden. Jeg ville langt hellere have haft lidt fra den historiske periode, en slags tidslinje om man vil, for det googlede jeg hele tiden under læsning, så det savnede jeg rigtig meget. På en måde kan jeg godt lide at det er kvinderne der er i centrum og på den anden side savnede jeg portrættet af mændene, da vi ikke kan komme udenom at de har været en stor del af disse kvinders liv. 

Men alt i alt så synes jeg bogen var fantastisk og virkelig en vi har manglet. Jeg håber der kommer flere af denne slags bøger og meget mere viden om kvinderne på bordet. Dem har der som sagt tidligere af naturlig grunde desværre ikke været skrevet så meget om, men man kan jo altid drømme om at der gemmer sig noget i nogle støvede arkiver, for en ting er sikkert, disse kvinder er mega interessante på så mange niveauer. De er lige så stor en del af vores Danmarks historie som mændene for uanset indflydelsesgrad så har de været centrale personer for magten, både i forhold til deres indflydelse over deres mand men også over folket og adlen og alle mennesker der omgåes dem. Ja, jeg drømmer om mere men er i første omgang rigtig lykkelig over vi har fået den her bog.






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig