Dette er en anmeldelse af hele Percy Jackson bog serien skrevet af Rick Riordan, serien består af følgende:

The Battle of the Labyrinth (Slaget i Labyrinten)
The Demigod Files (3 noveller)
The Last Olympian (Den sidste Olymper)

Den første bog blev lavet til en film af samme navn i 2010. Bog nr. 2 står til at blive filmatiseret og udkomme i 2013. (Meget spændende.)

Bøgerne er egentlig skrevet til børn, men er ligesom Harry Potter en bog der kan nydes af hele familien. De er fyldt med masser af aktion og eventyr og bygger desuden på den græske mytologi.

Traileren til den første film

Bøgerne (og filmen) handler om Percy Jackson der er 12 år ved seriens start. Percy lider af ADHD og ordblindhed, og er i øvrigt blevet smidt ud af alle de skoler han har været meldt ind i. Han finder dog ud af at han har andre evner, især med vand elementet, og at han har det fordi han er demigod, altså en halv-gud. Når Halv-guder når en bestemt alder får monsterer pludselig færden af dem. Så er det eneste sikre sted for ham, Camp Half-Blood. På denne lejer findes der en masse halv-guder, som træner til at blive helte og ellers er på quests engang imellem. Percy skal både redde hans mor og bevise over for Zeus at han ikke er lyntyven i denne første bog. I de næste mange bøger er der en endnu større trussel, nemlig Titanerne der vil overtage magten fra de olympiske guder.

Forfatteren har helt klart, ladet sig inspirere af Harry Potter, om det så har været bevidst eller ubevidst er ikke til at sige. Bogen har nogle gode elementer, og jeg kan personligt rigtig godt lide alt omkring den græske mytologi. (Jeg har set en del Xena og Herkules i fjernsynet som teenager) Rick Riordan fik ideen til serien da han fortalte den, som en godnat historie til sin søn, der også lider af ADHD og ordblindhed.

På mange måder synes jeg faktisk at filmen blev bedre end den først bog! Ja, jeg forstår faktisk ikke jeg siger det, det er nok første gang jeg nogen sinde er stødt på det fænomen (som det efterhånden er blevet). Den er bedre med hensyn til hvordan historien hænger sammen, plotmæssigt ( den rød tråd). Ellers så kan jeg bedst lide at bogen bruger nogle af guderne i bøgerne. Ligesom når man blander vintage og nyt tøj, så synes jeg også det er mega fedt når man blander de gamle guder ned i de nye historier. Det havde filmen for lidt af.... jah.. det havde bøgerne egentlig også. :0) Filmen har i øvrigt andre fordele som Logan Lerman, SEAN BEAN! (love to hate him in Lord of the Rings. Just absolutly love him in Game of Thrones), Pierce Prosnan, og ham den seje fyr fra Rome serien.

Jeg elsker alt ved Camp Half-Blood, alle er unikke på deres egen måde. Jeg ville ønske jeg selv gik der. ;0) Jeg kan også bedre lide måden lejren er opbygget på i bøgerne frem for filmen.

Der sker dog generelt for meget hele serien igennem. Det hele bliver hurtigt en smule overfladisk, det ses også ved hvor let de alle tager på døden. Læg også mærke til der er utrolig mange gentagelser f.eks. er der mange steder hvor Percy er lige ved at få noget vigtigt at vide, men så bliver afbrudt og så glemmer han det igen med det samme. Måske forfatterens måde at vise ADHD på, men det bliver bare ret ensformigt og irriterende til tider at læse.

Rick Riordans tidligere profession er lærer, og det er skønt i dette tilfælde, for så ved han en masse om græsk mytologi, samtidig med han forstå at lære os en masse om det samtidig med han holder historien kørende.  Han forstår at fange magien og lade den overføre til dagens verden.

Serien er letlæselig, spændende, sjov og der er nogle gode plots (indimellem lidt forudsigelig) Og kærlighed bliver sået. Hvad er der ikke at kunne lide?

Har jeg sagt jeg elsker græsk mytologi? Hvis du også gør, så er den her bog serie HELT KLART noget du skal skynde dig at få fat på. Selv hvis du ikke gør vil jeg anbefale de. Hvis du er i tvivl, så se eventuelt filmen først.

This is a PEN!

KKKKK

Hvis man tørster efter mere Percy Jackson, så er forfatteren Rick Riordan begyndt på en ny serie der hedder Heroes of Olympus, hvori Percy Jackson er en af karaktererne. Indtil videre er der udkommet følgende i serien:

The Lost Hero
The Son of Neptune

Den 3. bog udkommer den 2. oktober i år og hedder the Mark of Athena.