lørdag den 23. juni 2012

Interview med Julie Clausen

Julie Clausen er vores helt egen danske forfatter. Stilleleg (2010), 2 (2011) og nu aktuel med hendes nye bog Tankespind som du kan læse min anmeldelse af her


Mød Julie på hendes blog: http://julieclausen.wordpress.com/





Hvor kom inspirationen fra til at skrive "Tankespind"?
Den første ide til historien kom faktisk i en drøm. Jeg drømte en lidt
utydelig drøm om fire personer, to piger og to fyre, som havde ret
komplicerede forhold til hinanden. Den ene fyr var forelsket i den ene
pige, men hun var forelsket i den anden fyr, som lod til at være mere
forelsket i den anden pige, som ikke rigtig var interesseret i nogen.
Der var ikke så meget andet i det end den her fornemmelse af de
indbyrdes forhold mellem personerne, men jeg vågnede alligevel op og
tænkte, at det kunne være ret interessant at sætte de fire personer
sammen i et bofællesskab og få en historie ud af det. Selve hovedideen
til plottet (som jeg ikke vil afsløre her) kom senere, ud af det blå,
mens jeg sad i en bil på vej hjem fra en familiefødselsdag og kiggede ud
på motorvejen, og vist egentlig var ret sur på mine søskende som larmede
bag i bilen. Det er lidt mærkeligt, men egentlig kan ideer komme når som
helst!



Hvad holder du mest af i skriveprocessen?
Det er helt sikkert når ordene kommer til mig. Det lyder helt ufatteligt
kliche, men nogle gange oplever jeg mens jeg skriver, at jeg taster løs
på tastaturet og nærmest bliver overrasket over hvad der kommer frem på
skærmen. Næsten som om jeg er en læser til historien, og ikke
forfatteren. Ofte er de passager jeg har skrevet ’ubevidst’ de
allerbedste i historien, og bl.a. er en meget vigtig del af min første
roman ’Stilleleg’ opstået på denne måde – og har egentlig vist sig at
være et afgørende element i historien.

Det kan selvfølgelig også være at det er noget værre vås jeg får
skrevet, men så sletter jeg det bare igen :)



Hvad giver dig de støreste udfordringer?
Det er helt sikkert at skabe plottet. At få en rigtig historie ud af
det. Som nævnt var min første rigtige ide til ’Tankespind’ fire
personer, og sådan er det faktisk langt de fleste gange – at jeg først
opfinder personerne. Jeg starter med at udvikle dem og lader dem skabe
historien. Det er bare ikke altid at det er lige let at få historien
stykket sammen bagefter – i hvert fald kan det godt tage noget tid.

En anden udfordring er selvfølgelig at kæmpe med tvivlen, når jeg er i
gang med at skrive. Jeg ved ikke om den altid vil være der, selv hvis
jeg sidder som 50-årig og har skrevet 30 bøger, men jeg har i hvert fald
fundet ud af at acceptere, at jeg tvivler mens jeg skriver. Det kan være
lige i starten eller i slutningen, eller på alle tidspunkter derimellem.

Halvvejs i ’Tankespind’ var jeg usikker på om den ville blive til noget
som helst, og da jeg så efter noget tid fik skrevet slutningen var jeg
overbevist om at det var noget værre rod. Så tvivlen må man helt sikkert
ikke give efter for – havde jeg gjort det, var ingen af mine bøger
blevet udgivet.



Hvor lang tid tog det dig at skrive "Tankespind"?
Groft sagt to uger. Jeg bruger altid flere måneder på at udtænke
historien ned til mindste detalje, for derefter at bruge nogle uger på
at skrive den. ’Tankespind’ påbegyndte jeg i vinterferien og skrev den
derefter færdig i påskeferien. Men jeg skriver så også fra jeg står op
til jeg går i seng; det er en meget intensiv periode.



Har du altid gerne vil være forfatter?
Det er lidt svært at svare på. Jeg har læst bøger og skrevet små
historier så længe jeg kan huske. I begyndelsen lavede jeg historier
hvor jeg tegnede et billede på hver anden side, senere små noveller, og
jeg har altid elsket at skrive stile i skolen. Men jeg tror faktisk ikke
at jeg drømte om at blive forfatter. Dengang ville jeg hellere være
sanger. Det var nok først da min dansklærer i 8. – 9. klasse begyndte at
give mig stile tilbage med 11 og kommentarer omkring hvornår jeg ville
begynde at skrive romaner, at jeg begyndte at tænke mere alvorligt over
det. Og da min storebror, Nick Clausen, nogle år senere begyndte at få
udgivet sine romaner, begyndte det nok at blive en – om end stadig fjern
– mere realistisk drøm.



Har du nogen skriveritualer/vaner/rutiner?
Som allerede nævnt bruger jeg ret lang tid på forarbejdet, og det skal
være fuldstændig færdigt, før jeg tillader mig selv at gå i gang med at
skrive. I gymnasiet planlagde jeg mine skriveperioder efter ferierne og
havde således en uge eller to ad gangen sat helt af til at skrive. Det
betyder at jeg skriver fra jeg står op til jeg går i seng, kun afbrudt
af spisepauser, små gåture og det allermest nødvendige
husholdningsarbejde.

En uge er selvfølgelig ret lang tid at bruge alene i sin egen verden, så
det kan godt være at jeg tillader mig selv nogle sociale pauser af og
til – men jeg oplever tit at når jeg så endelig er væk fra computeren,
bliver jeg rastløs, tænker hele tiden på historien og vil egentlig helst
hurtigst muligt tilbage.



Brugte du meget tid på research?
Indtil nu har jeg kunnet klare min research med Google eller hjælp fra
familie og venner, så det er ikke noget jeg behøver at bruge lang tid
på. Men jeg bruger Google flittigt mens jeg skriver. Nogle gange kan det
endda godt blive lidt en overspringshandling hvis jeg ikke lige kan
komme videre i handlingen.



Er du god til at planlægge din tid?
Helt sikkert. Når jeg skal skrive en roman har jeg brug for et hul i
kalenderen, hvor jeg ikke har nogen eller meget få planer, og hvor jeg
ikke har noget andet jeg skal tænke på. Det er meget vigtigt for mig, at
jeg kan koble helt fra den virkelige verden og bevæge mig ind i min egen
for en tid.



Det er din trejde bog du nu får udgivet ved Tellerup. 
Hvordan holder du dig selv motiveret?
Jeg synes ikke jeg som sådan holder mig selv motiveret. Enten er jeg
motiveret og inspireret og skriver en bog, eller også er jeg ikke, og så
skriver jeg ikke nogen. At skrive kommer aldrig til at blive en pligt på
den måde, at jeg gør det fordi jeg bør, eller fordi at skrive skal være
et decideret arbejde for mig. For mig er det at skrive noget jeg gør,
fordi det er det bedste jeg ved, og fordi jeg ikke kan lade være. Til
gengæld er jeg ekstremt motiveret når først jeg er i gang, og har ikke
ro før projektet er færdigt.



Hvordan var det at stå med din aller første bog i hånden?
Det var meget, meget surrealistisk. Hele perioden fra at indsende det
første manuskript, at få det godtaget, at få lavet forsiden, at lave
korrektur til at stå med bogen i hånden – det hele var en fuldstændig
vanvittig proces, surrealistisk og selvfølgelig meget emotionel. Jeg kan
huske at jeg gik rundt i flere måneder og med jævne mellemrum tænkte:
’Du er virkelig forfatter nu. Du skal have udgivet en bog.’



Coveret på "Tankespind" er super flot, har du selv haft indflydelse på det?
Jeg bidrager med ideer til forsiden og skal selvfølgelig være tilfreds
med den, men som regel lader jeg bare illustratoren gøre sit arbejde
(for det gør de virkelig godt!), og det er jo indtil nu endt ud i tre
virkelig flotte forsider. Det er altid lidt svært med forsider, for
selvom jeg jo har en fornemmelse af hvad jeg gerne vil have, kan jeg
alligevel ikke altid sætte fingeren på det.



Hvad har du planer om for fremtiden. Både med hensyn til flere bøger
og/eller jobs?

Jeg har brugt det sidste år i udlandet og har egentlig haft så travlt
med både at have det sjovt, men også at reflektere rigtig meget, især
over mig selv som person, at selvom jeg troede at jeg nu ville få masser
af tid til at skrive, så er det egentlig ikke rigtig blevet til noget,
og det er heller ikke fordi jeg har konkrete projekter liggende jeg skal
i gang med. Når jeg kommer hjem til Danmark, skal jeg formentlig læse
lingvistik på Århus Universitet, og mon ikke inspirationen kommer når
jeg engang får lidt mere ro og rutine over min hverdag igen. Jeg er i
hvert fald overbevist om at jeg har mange flere bøger at skrive.


5 hurtige:
Favorit...

...Sted at læse?
Det er faktisk lige meget, så længe der er ro og jeg sidder/ligger
bekvemt.

...Sted at skrive?
Skalvære hjemme hos mig og i rolige omgivelser. Så snart jeg bevæger mig
andre steder hen føles det forkert.

...Bog?
’Soul’ af Dorthe Nors, ’Darling Jim’ af Christian Mørk og ’Pope Joan’ af
Donna W. Cross. Det er tre vidt forskellige bøger, forfattere og genrer,
men det er på det nærmeste de eneste tre fiktionsbøger jeg ejer, læser
regelmæssigt og som rører mig hver gang.

...Forfatter?
Jeg har ikke fundet én forfatter, hvis forfatterskab jeg har slugt råt.
De tre ovennævnte må få en delt førsteplads :)

...Genre?
Gys og krimi, gerne noget lidt andet end den typiske svenske
journalistkrimi. Men jeg må nok indrømme at de bøger jeg oftest finder
på biblioteket, er socialrealistiske med fokus på personerne, kærlighed
og psykologi.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig