onsdag den 8. august 2012

Interview med Michael Juhl Svendsen

Digter Michael Juhl Svendsen er aktuel med sin første digtsamling Anglicismo og fotæller her b.la. hvad han holder mest af ved at skrive digte. Læs mere på hans hjemmeside: http://anglicismo.dk/









Hvad er vigtigst for dig i dine digte? (Rytme, sjælen mv.)

Det er vigtig for mig at mine digte har en klang og et flow, der gør det nemt for læseren at følge og fornemme indholdet af. Det skal serveres i rytme, men samtidigt skal teksterne sanses fysisk, i form at synet, smagen og lyden. Derudover er det et krav at hver tekst skal kunne tolkes på minimum 3 måder. Lad os tage et nemt eksempel: "Forlader Reden". "Forlader Reden" er et digt der handler om det at flytte hjemmefra, men den handler også om at træde ud i det bevidste ubevidste og sidst men ikke mindst om det at flytte fra den fysiske "Reden" inde i København. Og om du er 10 år eller 30 år, vil man således kunne tolke denne tekst på hver sin måde. Jeg har derfor et krav om at sprede mine budskaber mest muligt, med korstest mulige ord. Derudover er det en naturlig, at mine tekster ikke skal centrere sig for tæt op ad mit eget univers og liv, men at det er aspekter af et liv jeg har set som andre kan tolke, lære og få en følelse af. - Samtidigt med at mine tekster skal være samtidspræget.


Hvor finder du din inspiration?

Egentligt er ret sært spørgsmål, jeg mener, jeg ved godt at forfattere tager ud og finder inspiration i storbyer, gårdferier osv. til at skrive en bog. Men flowet, ordene, tankerne, kan du som ordgøgler aldrig slippe. I min verden, er det et naturligt aspekt af dagligdagen at ord og sætninger slår gnister i mit sind. Men jeg vil sige, at har du som forfatter intet oplevet kan du heller ikke skrive. Man kan ikke genfortælle, fordreje og skabe ud fra intet. Derfor er det klart at hvert hjørne, hvert drink, hvert klokkeslag og menneske jeg møder, bliver nær studeret ned til mindste detalje, så jeg kan suge indtrykkene ind og dreje dem på et senere tidspunkt. Jeg arbejder derfor også på et sted hvor jeg har både en intim kontaktflade men mennesker, der gør det muligt at få rigtig mange personlige historier end andre folk har mulighed for.


Hvad holder du mest af ved det at skrive digte?

1. At jeg forsvinder, jeg er ryger ind i et euforisk univers, hvor jeg kan se de første 1000 billeder, og jeg har mulighed for at binder broer mellem dem, mulighed for at bue, bukke, bøje, fortøjre, søsætte og redigere i dem. 2. Men mest af alt at jeg kan nå ind i et andet menneske og virkeligt røre noget i dem.


Hvornår startede du på at skrive digte?

Jeg er ikke sikker, jeg har vel skrevet i mit hovedet altid. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg ikke var fantasifuld og kreativ i mit sind og sprog.
Men det tog rigtig fart da jeg var 13 og fik en lille forelskelse, så havde jeg et kæmpe behov for at udtrykke mig i andet end tale. Og ja det det var rosenrødt, sukkersødt og kvalmt. :-)
Der var dog enkelte tekster som var decideret gode, de handlede bare ikke om kærlighed. ;-)


Hvordan endte du hos Mellemgaard?

Jeg havde udkik på flere forlag, på trods af jeg var blevet kontaktet af et par stykker selv, og sammenholdte det med andre forfatteres erfaringer med forlag. Mange af de store forlag, er typisk for låste i deres redigering, og din rolle i processen bliver som regel for lille. Så derfor valgt jeg blandt andet Gyldendal fra, Borgen er stoppet med at udgive lyrik, Lindhardt og Ringhoff udgiver ikke lyrik og så har man ellers en masse små nicheforlag. Så jeg begyndte egentligt bare at gennemgå dem en efter en, og da jeg faldt over Mellemgaard var der 2 ting der spillede ind for mig. 1. deres markedsføringskanaler er gode. 2. deres lyrikbredde var smal. Så ved at vælge dem, ville eksponering være størst. Og da jeg ikke skriver for at blive udgivet, men for at andre skal læse det valgte jeg mellemgaard.


Hvornår finder du tid til at skrive?

Sssh... Du må ikke sige det til min chef, men jeg skriver nogle gange når jeg er på arbejde...

- Men mest af alt om 1-2 timer om aftenen og så afholder jeg 2-3 uger skriveferie om året.


Hvad gør du hvis ordene ikke helt vil det du gerne vil havedem til?

Ordene er dem jeg leger med, og er de ikke gode lige nu, lader jeg dem ligge og kommer tilbage til dem. Er teksten som helhed skidt. Arkiverer jeg teksten.


Hvad er det ved digte som fascinerer dig?

Deres evne til at nå langt ind i individet og røre noget særligt i folk, samtidigt med at dets rammer er så åbne, at dets fortælling kan gøres langt mere smagfuld end en roman eller novelle.
Det kan gøres hurtigt og kort, men også langt og sløvt, du kan trække, tegne og danse med ordene, og så er digte i bund og grund der hvor forfattere er allermest fri til at skabe.


Var det vigtig for dig at illustrerer bogen og i såfald hvorfor?

Det var meget vigtigt for mig, for jeg vil gerne give læseren en anderledes oplevelse. Skabe noget differentieret i forhold til andre digterer som jeg kender fra miljøet, og så ville jeg have lov at præsentere de billeder og tanker som jeg har gjort mig i forbindelse med mine tekster og de lag som de rummet. Da jeg fladt over signes evner som illustrator, var jeg derfor sikker på at hun og jeg ville gå fantastisk i spænd i vores samarbejde. Og det må siges at være lykkedes helt eminent efter min overbevisning. :-)


5 favorti…

… Sted at læse? - På min altan med en kat på skødet.

… Sted at skrive? - I det fri, hvor jeg har en masse frisk luft i mit ansigt.

… Bog? - Voxeværk - Af Sulamai Hind for hendes rå og bidende fortælling

… Digtsamling? - Livets Hastighed - Af Michael Strunge

… Forfatter? Svend Åge Madsen
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig