mandag den 17. september 2012

Interview med fagbogsforfatter Rikke Moos

Rikke Moos har skrevet og udgivet fagbogen "Fra ide til bestseller. Sådan får du succes med din fagbog" som du kan læse min anmeldelse af her på bloggen den 19 september.

Rikke Moos er bl.a. tekstforfatter, underviser og skrivecoach. Hun driver desuden virksomhedderne Webskribenten og Bogsucces.

Du kan læse mere om Rikke på http://www.webskribenten.dk/ eller http://bogsucces.dk/. Bogen kan du også læse mere om her http://www.fraidetilbestseller.dk/


Hvad var din største udfordring i skriveprocessen?
Jeg er selvstændig og var selvfølgelig nødt til at passe min virksomhed sideløbende med, at jeg
skrev på bogen. Jeg havde ikke mulighed for at hive 3 måneder ud af kalenderen og isolere mig i
et sommerhus for at skrive, men jeg stod med en forlagskontrakt i hånden og en deadline et halvt
år ude i fremtiden, så det var selvfølgelig nødvendigt, men også en udfordring at få passet mit
bogprojekt ind på en fornuftig måde i forhold til mit arbejde.

Lærte du at takle den udfordring bedre? I så fald hvordan?
Ja, det gjorde jeg. Jeg brugte nogle uger på at forberede mig godt og folde min bogidé ud, så jeg
havde et detaljeret ”landkort” over strukturen og indholdet i bogen. Det betød, at jeg rent mentalt
havde skrevet min bog, fordi jeg vidste præcist, hvad jeg ville have med.

Man må sige at "Fra ide til Bestseller" går meget i dybden og er meget informativ. Var det vigtig for dig? Eller faldt det dig bare meget naturligt?
Nok en kombination af begge dele. Jeg brænder for at gøre det komplekse og uoverskuelige
enkelt. Derfor ligger det naturligt for mig at tage læseren i hånden og guide ham/hende fra A til Z –
og samtidig male et detaljeret billede af den kontekst, vi bevæger os i, så læseren bliver ordentligt
klædt på til at træffe de rette valg.

Du skriver, du altid har haft en drøm om at udgive en bog, og nu er det så blevet til 2 fagbøger, har du planer om flere? Og er det noget, du vil fortælle lidt om?
Ja, jeg arbejder på en ny bog, som sætter lup på et af de emner, jeg skriver om i ”Fra idé til
bestseller”. Det er min plan, at den skal udkomme på engelsk.

Hvordan finder du tid til at skrive? Har du været nødt til at sige fra til andre projekter. Og har det været det værd?
Som selvstændig er du nødt til at være benhård til at prioritere og ikke mindst fokusere. Og når
du så vælger at kaste dig ud i et stort bogprojekt sideløbende med, er det klart, at der er fravalg
– ellers flyder bægeret over. Jeg var en del af en skønlitterær skrivegruppe, da jeg startede ”Fra
idé til bestseller” op. Den var jeg rigtig glad for, men jeg kunne mærke, at mit fokus var et andet
sted, og det syntes jeg ikke var OK over for de andre i gruppen. Så jeg tog den svære beslutning og
forlod den.

Du nævner 3 vigtige spørgsmål i bogen, som man bør stille sig selv før man går i gang med sit bog projekt. Var det en metode du selv fik meget gav af?
Ja, helt sikkert. Du er nødt til at vide, hvorfor du vil skrive bogen og virkelig brænde for din bogidé,
så du kan holde dig motiveret i hele processen – og hive dig selv tilbage på sporet, hvis du er ved
at miste modet undervejs. Jeg er også meget opmærksom på mine tankemønstre, når jeg skriver
– og er efterhånden blevet rigtig god til at spotte, når min indre kritiker ikke bidrager med noget
konstruktivt, men bare prøver at spænde ben og distrahere mig i skriveprocessen. Det har jeg for
længst besluttet mig for, at jeg ikke vil finde mig i

Hvad har overrasket dig mest i processen om at skrive en fagbog?
At det sagtens kan lade sig gøre at få passet et stort skriveprojekt ind i en travl hverdag, hvis du er
villig til at gøre et solidt benarbejde i starten.

Hvad betød det for dig da du stod med den færdige bog?
Det er selvfølgelig en stor personlig sejr, men også en glæde at have skabt en bog, der avler
masser af andre bøger fra dem, der bliver motiveret af at læse den og før bogdrømmen ud i
livet. Derudover er bogen et stærkt marketingredskab og en vækstfremmer i min forretning. Den
betyder f.eks., at jeg bliver booket til foredrag og kurser – og har givet inspiration til en række nye
produkter, jeg har udviklet.

Hvis man så har læst din bog, og gerne vil have hjælp af dig til at komme videre. Hvad kan du så tilbyde?
Jeg tilbyder både 1-1 bogsparring, foredrag og forskellige kurser og workshops. Derudover har
jeg skabt et omfattende onlineprogram (Forfatter Bootcamp), der guider forfatterspiren fra idé til
færdig fagbog og giver tips og inspiration til markedsføring af bogen – og hvordan du opbygger en
business omkring din bog.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig