onsdag den 10. oktober 2012

Me & J.K.

På den første uge solgte JK Rowlings bog, The Casual Vacancy, omkring 499.000 eksemplarer. Derudover var der forudbestilt 2,5 millioner eksemplarer til rundt om i verdenen. Jeg var på udgivningsdagen i London til det eneste arrangement J.K. Rowling holdte i London i anledningen af bogudgivelsen. Vi var omkring 1000 mennesker, så der var fuldt hus i salen i Southbank Center.

J.K. Rowling blev modtaget som en rock-stjerne, og med rette. Hun er virkelig uden tvivl den bedste historiefortæller i verden.

Her er et lille uddrag af aftenen, hvor der også er vidst klip fra efter online live-streamingen var slukket.
Hvis du ikke så live-streamingen og gerne vil se det, så kan du se det på dette link: http://www.youtube.com/watch?v=82OK7rIb4Zk



Læg især mærke til hvor hurtigt det går med signeringen her til sidst i klippet. Hun skal igennem 1000 mennesker. Og vi stod i 45 min. og der manglede der ca. halvdelen. Så det gik bare stærkt. 

Vi fik endnu en oplæsning efter live-streaming blev slukket, og der lagde J.K. Rowling stemmer til sine personer. Hvilket jeg synes var fantastisk at hører. Tænkt at som den fantastiske historiefortæller hun er, så kan hun også oplæse som en rigtig verbal historiefortæller. 

Der var flere interessante spørgsmål fra salen, bl.a. blev hun spurgt om der var noget hun fortrød at hun havde skrevet i Harry Potter. Hvortil hun svarede, at der var masser, men det var små tekniske ting. Så ingen af dem der døde havde hun fortrudt. Men hun fortrød bl.a. spejlet fra Sirius. Og kortet over Hogwards var lidt for godt, så derfor tog hun det væk og gav det til Harry igen senere.

Hun blev spurgt om hun havde lært at takle døden bedre, efter at have skrevet så meget om den. Spørgsmålet kom en fra The Leacky Cauldron, http://www.the-leaky-cauldron.org/, du kan se hende fortælle om det selv her: http://www.youtube.com/watch?v=gKIQboYsRP8. Hvortil J.K. Rowling svarede at døden stadig optog hende meget, men hun frygtede ikke døden, hun er mere bange for tanken om at forlade sine børn.

Hendes råd til håbefulde forfattere, er at de skal skaffe en agent. (Meget almindeligt i UK&US) Hun mener at den rette vej for at blive professionel er igennem en agent.  For markedet er i øjeblikket overfyldt fordi alle kan udgive, og samtidig er der mindre der læser. 

I klippet ovenfor siger hun også at man bør skrive sig til inspirationen, for hvis man altid skal vente på den, så får man aldrig udgivet noget. 

Det var en fantastisk oplevelse!! Kan anbefales til næste gang hun udgiver en bog. Jeg blev meget rørt flere gange. Sh... fortæl det ikke til min kæreste,, han vil synes jeg var åndssvag. :0) Så jeg skjulte det godt. 

Vi sad på absolut sidste række, så jeg var virkelig heldig med at få billetterne, men jeg sad også klar ved min bærbar, i mine forældres sommerhus, med min iphone som det eneste mulige netværk. Jeg bestilte med det samme den kom på, men alligevel endte vi på absolut sidste række. 

Da jeg stod foran hende, var jeg virkelig starstruck som jeg ellers øvede mig på ikke at være. Hun er sådan en stor gigantisk inspiration. Det var virkelig i et stort øjeblik for mig. Jeg fik dog sagt tillykke til hende og hun sagde tak, og så var man allerede ledt videre. Men hun var virkelig dygtig til at sørge for at få øjenkontakt med en og smile og ja virkelig lægge mærke til at man var der. Og det skal hun gøre med 1000 mennesker... puha... 

Der stod både en person der fik os videre i køen og sagde man ikke måtte stå at tage billeder derfra, og så var der en der sørgede for at vi havde slået op på den rigtige side i bogen og derved var 100% klar. Så var der en der sagde at nu skulle vi gå frem og endelig var der en assistent der tog bogen og gav den til J.K. Rowling. Imponerende nok kunne J.K. Rowling selv få lov at give os bogen tilbage. :0) Og endelig var der en assistent der sørgede for vi kom hurtigt væk. Så der var virkelig styr på det. Men selvfølgelig var det godt at de arbejdede for at vi alle kunne gå hjem med et eksemplar. Selvom de kunne nu godt have ladet mig stå der en halv time og snakket med hende. Huha.. hvor ville jeg gerne udforske hendes hjerne.  

Her er nogle af mine egne billeder fra aftenen:







SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig