fredag den 11. januar 2013

En Storm af Sværd anmeldelse

Hvis du endnu ikke er grebet af serien, så lover jeg dig at efter du har læst den tredje bog, at du ikke vil kunne stoppe der. WOW. Siger jeg bare. Jeg havde godt hørt at der var et sted i bogen der ville gøre mig overrasket. Nu tænker jeg ET sted? Hvilket sted er det? Der er mindst FIRE WHATTHEFUCK... moments. Jeg vil egentlig sige at jeg er ret god til at forudse handlinger og det er virkelig træls, for det ødelægger min læseoplevelse. Men denne her bog.... jeg havde virkelig ikke set det komme.

Det er som om George R. R. Martin sidder og slår med terninger når han bestemmer personernes skæbne. Man plejer at kunne regne med at dem eller dem ikke dør, fordi de skal bruges til at gøre de og de's liv surt senere. Nope. Det skal man ikke være sikker på i denne serie. Derfor ELSKER jeg den her serie, jeg er ikke blevet så overrasket siden Harry Potter serien. For selvom man ved at den person hader den person, så havde man alligevel ikke forudset at de kunne finde på at gøre det og det ved personen. Okay.. nu skal jeg nok stoppe med at tale i irriterende gåder. ;0) Og gå i gang med anmeldelsen. I kan godt fornemme jeg er lettere begejstret ikke? :0)) Hvis ikke du har læst de to første bøger i serien, så må du hellere lade være med at læse videre herfra for en sikkerhedsskyld. Jeg skal forsøge at lave en Game of Thrones og Clash of Kings spoiler fri anmeldelse.

Gyldendals beskrivelse:
Vesterøerne er nu delt mellem flere konger, og de forskellige huse kæmper om magten og overlevelse. Alliancer bliver indgået og brudt. En blodig krig raser i riget - og vinteren bliver barskere.

Drengekongen Joffrey af huset Lannister sidder på Jerntronen og regerer De Syv Kongedømmer. Hans største rival lord Stannis står besejret og ydmyget tilbage som offer for den røde kvindes jalousi, troldkvinden, der indgyder frygt hos voksne mænd.

I Flodborg sidder den unge Robb Stark og planlægger at angribe Lannisterne, selvom de holder hans ene søster som gidsel i Kongshavn.

Hans anden søster er på flugt. Deres bastardbror Jon Sne befinder sig nord for Muren. Her har rebellen Mance Rayder samlet en hær af de forskellige stammer, en blanding af vilde og hensynsløse krigere, for at drage sydpå.

Daenerys, den sidste af Drageslægten, blander sig også i kampen om tronen. Som fange må Jaime Lannister gå grueligt meget igennem, mens hans dværgebror Tyrion kommer højt på strå. Vesterøerne er på randen af sammenbrud.

Fremtiden er uvis; truslerne kommer både indefra og udefra. De Syv Kongedømmer er på nippet til at eksplodere i en veritabel storm af sværd.

Da jeg anmeldte Kongernes Kamp som er anden bog i serien, skrev jeg bl.a. at den led en smule under at være en mellembog, der opbyggede handlingen til næste bog, og det må man virkelig sige at den faktisk gjorde ret godt. En Storm af Sværd er helt fantastisk. Lad dig ikke blive slået ud af at ligesom karakteren endelig når sit mål, så bliver det revet væk under ham/hende og som så ender med at komme endnu længere væk fra målet. Det var jeg personligt ved at blive ret træt af på et tidspunkt, men det gik nu hurtigt over.

Det jeg også rigtig godt kan lide ved serien er at der er ingen (næsten ingen) der kun er onde, de har altid en side som gør dem menneskelig. Hvilket gør denne fantasy lidt mere realistisk en hvad der f.eks. er kendt fra Ringenes Herre.

Der er så småt ved at dukke noget magi op hist og her, og det synes jeg bare tilføjer endnu en fed dimension til serien. Der efterhånden har så mange lag, at man skal holde tungen lige i munden for at huske alle karakterene. Og der er alt for mange til at snakke om dem alle, men jeg elskede at læse om Brienne og Jamie Lannister, Arya, Daenerys, Sansa og.. ja jeg kunne vidst blive ved. Jeg er begyndt at få et bedre flow når jeg læser, fordi alle historierne i denne bog er spændende.

Jeg glæder mig SÅ meget til tredje sæson af Game of Thrones serien. Den starter i USA den 31. marts. Uhh.. det bliver SÅ fedt!

Jeg kunne blive ved med at snakke om hvor fantastisk den her bog er, men jeg tror efterhånden jeg har udtrykt det klart nok. Hvis ikke, så: Få så læst den serie! :0) Det mest nervepirrende ved serien er hvordan George R.R. Martin lader den ende. Indtil videre er det vidst kun forfatteren selv der ved det. Han skribler i øjeblikket på den anden sidste bog i serien.

KKKKKK - seks stk. intet mindre kan gøre det.