Beautiful Creatures - Mørke anmeldelse

Serie: Caster Chronicles #2
Originaltitel: Beautiful Darkness
Genre: Paranormal Romance
Udgiver: Forlaget Carlsen

Anmeldelsen kan indeholde spoilers hvis ikke du har læst den første bog i serien. Læs i stedet min anmeldelse af første bog her

Saxo beskrivelse:
Mørke af Margaret Stohl og Kami Garcia er en ungdomsbog, og andet bind i serien om Ethan og Lenas dybe kærlighed. Ethan Wate plejede at tænke, at den lille, sydlige by Gatlin, som han altid havde kaldt for sit hjem, var et sted hvor der aldrig skete noget spændende, og ingenting ændrede sig. Indtil han pludseligt mødte den mystiske tilflytter Lena Duchannes, som afslørede en hemmelig verden, som havde været skjult lige for næsen af ham hele tiden. Nu så han Gatlin, som en by hvor oldgamle hemmeligheder blev holdt skjult under de mos-dækkede egetræer og de ødelagte fortov, en by hvor en forbandelse har afmærket Lenas familie af magtfulde, overnaturlige personer i generationer, og en by hvor umulige, magiske, livsændrende hændelser sker. Sommetider dødelige hændelser. Sammen, kan Ethan og Lena besejre alt hvad Gatlin kan smide imod dem, men efter sorgen af et tragisk tab, begynder Lena at trække sig væk og have hemmeligheder for Ethan som tester deres forhold. Og nu da Ethans øjne har set den mørkere side af Gatlin, kan han ikke gå tilbage til sit gamle liv. Hjemsøgt af mærkelige drømme, som kun Ethan kan se, bliver han trukket længere og længere ind i byens krænglede historie, og han finder sig selv fanget i et farligt netværk af underjordiske korridorer og her er ingenting som det ser ud til at være.

Casters serien har som I måske kan huske, ikke rigtig været noget for mig. Jeg brød mig ikke rigtig om at "plottet/problemet/konflikten" bare blev udskudt til denne næste bog. Men jeg vil så sige at ren historiefortællingstekniks...mæssigt, (hold da op langt ord) så klare denne bog det meget bedre end den første. Men jeg kan egentlig bedre lide handlingen i den første lige indtil slutningen. Er i forvirret? Det er jeg faktisk også...

Nu ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal synes. Umiddelbart synes jeg der lægges op til nogle interessante ting. De ting der skal ske for at historien flyder og at man i historien kan beholde de rigtige karakterer, bliver lavet på en tvistet måde, og det er dejligt. Det er skønt at den ikke er så forudsigelig.

Jeg forstår nok ikke Lena særlig godt. Det er nok ulempen ved at se det fra Ethans synspunkt. Så det ødelægger det en smule for mig. Det er som om hun skal gøre alting mere svært for sig selv. Til gengæld er jeg blevet lidt fan af en ny person, nemlig Liv. Hun gennemgår faktisk noget af en udvikling. Jeg synes faktisk Ethan skulle tage hende i stedet for. Men sådan ender det jo desværre ikke.

På trods af mine bekymringer, så er jeg alligevel ved godt mod med hensyn til at læse de sidste bøger i serien. Jeg tror kun det kan gå fremad nu. Det her var lidt den der midt-imellem-bog hvor man skal reagere på ting der sker i den første bog og opbygge en masse til den næste. Og det er lidt synd synes jeg.