fredag den 10. maj 2013

Delirium anmeldelse

Delirium

Forfatter: Lauren Oliver
Serie: Delirium #1
Originalsprog: Engelsk
Målgruppe: YA
Udgiver: Politikens Forlag


Tak til Politikens Forlag for anmeldereksemplaret


Se også Politikens facebookside for ungdomsbøger











Lena lever i en verden, hvor kærlighed er en sygdom. Når hun fylder 18 år, skal hun opereres, så hun kan leve trygt og roligt resten af livet - uden smerte og uden kærlighed.
Lena glæder sig, men 95 dage før operationen møder hun Alex, og så sker det, der ikke må ske: Lena forelsker sig.


Lauren Oliver skriver utrolig smukt, samtidig med at historien ikke lider under det. Tværtimod så synes jeg at den gennemtænkte historie stråler ud gennem ordene. Bliver støttet og løftet til skyerne.

Jeg synes det er en vildt interessant historie, at kærlighed er en sygdom. Jeg kan næsten se det for mig, at en ny Hitler psykopat bestemme sig for at kærlighed er roden til alt ondt. Lauren Oliver gør i hvert fald et fantastisk stykke arbejde, når det kommer til at gøre verden troværdig. Lenas verden er et meget meget skræmmende overvågningssamfund og hvor menneskene nærmest er på vej til at blive følelseskolde robotter. Og hvor kærlighed, er noget der straffes på hårdeste vis. Så for mit vedkommende så er dette her den værst tænkelige mareridtsverden. Ever.

Delirium starter lidt langsomt, og Lena kan også være en smule naiv i starten. Men jeg synes egentligt at den holder. Lena er nemlig vokset op med sin mor, der ikke kunne kureres og det har haft frygteligt konsekvenser. Så hun ved jo ikke bedre. Men alligevel var der nogle steder hvor jeg i bogstaveligste forstand tog mig til hovedet.

Alex kunne jeg rigtig godt lide og generelt er der rigtig mange bipersoner i bogen som jeg synes er rigtig spændende, og jeg er sikker på vi kommer til at se meget mere til.

Jeg er rigtig meget spændt på den næste bog. Jeg kan næsten ikke vente med at læse hvad der sker. For det bliver en helt anden bog. Og slutningen havde en frygtelig cliffhanger.

SHARE:

4 kommentarer

  1. Det er en bog, der i forvejen står på min liste over bøger, jeg gerne vil læse, og den er bestemt røget lidt længere op på listen efter at have læst denne anmeldelse. Jeg synes, at oplægget er spændende, så jeg er spændt på, om den også falder i min smag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg glæder mig til at se hvad du synes om den.

      Slet
  2. Delirium var en bog jeg længe havde frem til at læse, men jeg måtte desværre stå tilbage med en skuffet oplevelse. Jeg synes at den på en måde var for kedelig til mig. Det begyndte ellers meget godt, men da jeg var nået ca. halvvejs måtte jeg droppe at læse den færdigt. Har dog besluttet mig for at prøve igen på et senere tidpunkt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtigt at den er lidt langtrukket hen over midten, men der sker noget mere til sidst.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig