mandag den 13. maj 2013

Pretty Little Liars - Løgne anmeldelse


Pretty Little Liars - Løgne


Forfatter: Sara Shepard
Serie: Pretty Little Liars #1
Originalsprog: Engelsk
Målgruppe: YA
Udgiver: Politikens Forlag


Tak til Politikens Forlag for anmeldereksemplaret

Se også Politikens facebookside for ungdomsbøger







Stol aldrig på en smuk pige med en mørk hemmelighed.

Spencer er vild med sin søsters kæreste. Aria har fantasier om sin engelsklærer. Emily er forelsket i den nye pige på skolen. Og Hanna bruger nogle hemmelige kneb for at holde sig smuk.

Men den største og mest grusomme hemmelighed er den, de fire piger bærer sammen. Det har de gjort, siden deres smukke veninde Alison forsvandt.

Ingen taler om det, der skete dengang, men pludselig begynder de fire piger at modtage mystiske breve og sms'er fra en, der bare underskriver sig - A.

A ved alt og er parat til at afsløre det hele. Men hvem er det? Og hvad vil A?


Dette er de populære bøger som tv-serien Pretty Little Liars er skabt ud fra. Som jeg tidligere har nævnt i min vlog, så blev jeg utrolig positiv overrasket over bøgerne. Tv-serier plejer at tage mange forskellige friheder, hvilket ofte resulterer i en bedre historie. Jeg har tidligere læst Gossip Girl og Vampire Diaries og jeg synes tv-serierne er langt bedre. Faktisk kan jeg slet ikke lide de bøger. Men Pretty Little Liars er bare fantastisk som bog i forvejen. Det virker til at tv-serien har valgt at følge bøgerne næsten til punkt og prikke. Hovedpersonerne har måske en anden hårfarve, men det er stadig den samme Emily og den samme Spencer osv. som i bøgerne.

Jeg er personligt helt vild med tv-serien, så det er klart at jeg også er helt vildt med bøgerne. Indtil videre har jeg kun fået læst den første, men jeg er allerede dykket ned i den næste bog i serien. Og jeg er helt sikker på at jeg vil læse alle bøgerne og sluge dem en for en.

Der var ikke de store overraskelser i denne bog, når man har set tv-serien, men alligevel var jeg fuldt ud underholdt. Jeg er den første til at beklage mig når en bog er nem at regne ud, men det her er den type historie som bliver ved med at overrasket mig. Jeg elsker det.

Bogen er opbygget sådan at vi skiftes til at følger en af de fire pigers synsvinkel, fra kapitel til kapitel. Og jeg synes det fungerer vildt godt. Det er på ingen måde forvirrende. Det føles faktisk lidt lige som at følge dem i tv-serien - som om de har et kamera i nakken. Vi får også nogle flash backs, da pigerne var yngre og sammen med Alison.

Tonen i bogen er let og behagelig, men samtidig er der en stemning af noget uhyggeligt der hviler over linjerne. Sara Shepard er utrolig dygtig til at spinde en historie sammen og så samtidig fortælle den på den perfekte og enkelte måde. Hendes persongalleri er meget kulørt og karaktererne føles meget troværdige.

Det danske cover er tusind gange bedre end US coveret, hvor der er et billede af en dukke på forsiden. Man forstår godt hvorfor når man kommer mere ind i historien, men jeg synes ikke det er det bedste valgt at putte en dukke på forsiden. Jeg synes det fanger det forkerte publikum. Det danske cover fungerer langt bedre.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig