mandag den 22. juli 2013

Den Lukkede

Den Lukkede

Forfatter: Lene Toscano
Genre: Dystopisk
Målgruppe: YA
Udgiver: Forlaget Valeta


Tak til Forlaget Valeta for anmeldereksemplaret
















"Snart skal min hjerne nulstilles. Og alt dette, som jeg vil fortælle dig, vil være glemt.
Så du skal vide, at situationen er denne: Jeg skriver imod tiden, mens jeg er spærret inde på den lukkede og afventer mit første elektrochok.”

Anna er 17 år og har set noget, som hun ikke burde have set. I et desperat håb om at blive reddet, beslutter hun sig for at skrive det hele ned.
Det bliver en fortælling om livet på den lukkede, hvor de normale bestemmer over de syge. Og hvor det ikke altid er lige nemt at se, hvem der er syg, og hvem der er rask.

En beretning om en skræmmende stedmor, en gennemsigtig far, en død mor og om veninden Natalie, der ligner en amerikansk rockstjerne.
En historie, der kredser om spørgsmålet: Hvorfor skal Anna have elektrochok?




Jeg synes egentlig at Den Lukkede var meget godt skrevet og fundet på, men historien fangede mig bare slet ikke. Bogen er meget dyster. Så hvis man kan lide bøger som f.eks. Slettet og synes den godt kunne have været endnu mere dyster, så er det her den rette bog for dig. Den minder på mange måder om principperne omkring Slettet, forskellen ligger i at i Slettet følger vi en pige, som har fået slette sin hukommelse. I Den Lukkede er Anna på vej til at få slettet sin hukommelse.

Bogen er skrevet så vi følger handlingen med Anna på den lukkede og Anna der fortæller historien i flash backs om hvorfor hun skal slettes. Hun fortæller handlingen som hun har oplevet den lineær og med grunden til hvorfor hun skal slettes til sidst.

Ren skriveteknisk så var der nogle enkelte steder hvor jeg løftede øjenbrynet. F.eks. så synes jeg at personernes reaktionsmønster til aller sidst i bogen er total urealistisk. Fra alle personerne faktisk. Især i de sidste scener, hvor vi får afsløringen. Så jeg vil ikke komme med konkrete eksempler fordi det vil spoile handlingen.

Og igen holder fundamentet? For hvis du ønskede at sandheden skulle frem og du sad på den lukkede og ikke havde ret lang tid tilbage, ville du så ikke starte med at fortælle hvorfor du var der som noget af det første? Lidt mere i stil med nyhedstrekanten. Selvfølgelig kan man så sige at der ikke vil være nogen historie hvis man ikke venter med afsløringen til sidst. Men vil man have en god historie der holder eller vil man have en god bog på et skrøbeligt fundament? Tja.. det er vel en smagssag. Ligesom det sikkert også er en smagssag at starte med "slutningen" som starten. Noget som jeg heller ikke er vild med. Jeg hader at vide hvordan historien ender. For er den vigtigste slutning for mig er finde ud af hvordan hun ender og ikke hvorfor hun ender der. Jeg må tilstå at jeg er mere interesseret i hvad der sker med hende og ikke hvad der er sket med hende.

Men historien er virkelig ellers skrevet godt, og jeg vil meget gerne læse mere fra forfatterens hånd, når hun får en ide som fanger mig mere.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig