lørdag den 22. marts 2014

Ender's Game review


Ender's Game

Forfatter: Orson Scott Card
Serie: The Ender Quintet
Genre: Sci-fi
















In order to develop a secure defense against a hostile alien race's next attack, government agencies breed child geniuses and train them as soldiers. A brilliant young boy, Andrew "Ender" Wiggin lives with his kind but distant parents, his sadistic brother Peter, and the person he loves more than anyone else, his sister Valentine. Peter and Valentine were candidates for the soldier-training program but didn't make the cut—young Ender is the Wiggin drafted to the orbiting Battle School for rigorous military training.

Ender's Game er en sci-fi klassiker af en årsag. Den er flot udtænkt og ikke mindst også flot skrevet. Derudover er der så mange underliggende symboliker i historien, at man kan blive helt hæs af at diskutere den her bog med andre. Så bogen har masser at byde på.

Personligt var jeg underholdt hele vejen igennem bogen, og selvom jeg normalt ikke er så gode til de bøger der handler om rumstationer og rumkrige, så var jeg fuldstændig med på den her.

Ender er et overmenneske og han er derfor ikke særlig menneskelige. Det afspejler sig i hele historien. Jeg føler aldrig jeg rigtig kommer tæt på ham som person. Han har menneskelige sider og det ser vi også, men af en eller andet årsag så virker det mekanisk. I hvert fald på mig. Jeg har svært ved at forene mig med at 8-10 årige børn er så kloge som de beskrives, og jeg føler ikke helt at vi får det bevist på en troværdig måde. Eller sagt på en anden måde, man kan i princippet sætte et overnaturligt væsen ind i handlingen til at spille Ender, med de samme ikke-menneskelige egenskaber og det vil ikke have nogen som helst forskel på historien.

Filmatiseringen af Ender's Game følger utrolig godt bogens handling. Sidehistorien med Ender's søskende har de dog valgt at skære fra, og det forståeligt, men jeg er glad for at det er en del af bogen.
SHARE:

3 kommentarer

  1. Jeg er meget enig i din anmeldelse. Jeg læste bogen for nylig og var meget fascineret af historien. Jeg kunne godt acceptere, at Ender var så speciel, men jeg havde det svært med hans søskende - de virkede alt for urealistiske til mig. Men en virkelig interessant - og actionpacked - historie. Bogen findes i øvrigt på dansk (den blev oversat nogle år efter, at bogen kom på engelsk), og den hedder 'Enders strategi' :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Utroligt at den findes på dansk, den har været ret svær at opdrive, men det er måske fordi der ikke har været lavet så mange genoptryk.
      Jeg giver dig ret jeg synes også det var værst med hans søskende.

      Slet
    2. Jeg troede faktisk heller ikke, den fandtes på dansk, men en af mine venner - som nægter at læse engelske bøger (!) - fortalte, at hun læste den danske udgave for nogle år siden :-)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig