fredag den 18. april 2014

Lady Almina og virkelighedens Downton Abbey anmeldelse

Lady Almina og virkelighedens Downton Abbey

Forfatter: Lady Fiona Carnarvon
Serie: The Women of the Real Downton Abbey #1
Genre: Biografi
Målgruppe: Voksne
Forlag: Lindhardt og Ringhof


















Virkelighedens Lady Almina, der i 1895 blev gift med den 5. Lord Carnarvon, residerede på Highclere Castle, hvor den populære tv-serie Downton Abbey er optaget. Bogen følger livet upstairs – til debutantbal og bryllup - og downstairs hos butleren og de 80 (firs!) tjenestefolk i huset. Som i tv-serien omdannes slottet til hospital under 1. verdenskrig, og læseren følger de begivenheder, der forandrede verden, England og aristokratiet for altid. Bogens forfatter Lady Fiona Carnarvon, siden 1999 gift med den nuværende Lord Carnarvon, bor på Highclere Castle med mand og søn.

Lady Almina og virkelighedens Downton Abbey, er en biografi af Lady Almina som levede på Highclere Castle, bedre kendt som Downton Abbey i tv-serien af samme navn. Samtidig er det et historisk indblik i perioden og den engelske livsstil på den tid.

Jeg faldt selvfølgelig pladask for bogen, fordi jeg elsker tv-serien, Downton Abbey, men bogen var slet ikke som jeg havde forventet.

Hvis ikke jeg havde været så historie interesseret, så tror jeg aldrig jeg var kommet igennem bogen. Den er skrevet meget faktuelt, og til tider meget tungt. Vi får nemlig alle detaljer lige fra hvornår et tog som Almina skulle med gik til hvad hun måske har følte i en pågældende situation. Så egentlig har forfatteren, Lady Fiona Carnarvon, gjort et kæmpe stykke research arbejde, og hun formidler det på samme måde som det virker til hun selv har fundet det.

Bogen her er ikke for alle, og man kan godt blive lidt vildledt af ideen om at det er en historie på samme niveau som i tv-serien Downton Abbey. Det er det ikke. Det er lidt noget af en balancegang, for de historie interesserede, er sikkert vilde med at høre alle de mange detaljer. Hvorimod den almindelige læser hellere vil høre om mennesket og følelser og tiden som helhed, men alt det drukner desværre bare i detaljer.

Selvom jeg fandt den spændende til tider, så vil jeg ikke læse Lady Fiona Carnarvon anden bog, 'Lady Catherine, the Earl, and the Real Downton Abbey.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig