onsdag den 11. juni 2014

Jellicoe Road anmeldelse

Jellicoe Road

Forfatter: Melina Marchetta
Udgiver: Høst og søn

Tak til Høst og søn for anmeldereksemplaret

JELLICOE ROAD er en prisbelønnet australsk ungdomsroman. Det er både en kærlighedshistorie, en krimi og en realistisk fortælling om kostkolepigen Taylor, der kæmper mod dæmonerne fra sin dysfunktionelle familiebaggrund.

Hannah, en af de få personer Taylor stoler på, er forsvundet. Taylors eneste spor er et manuskript om fem børn, der boede på Jellicoe Road for 18 år siden. Taylor er nødt til at finde ud af mere, men det betyder, at hun må konfrontere sin egen historie og finde den mor, der forlod hende på Jellicoe Road mange år tidligere.

Jellicoe Road minder mig på godt og ondt om de ungdomsbøger, jeg selv blev tvunget til at læste da jeg selv var teenager. Dog vil jeg sige at den her faktisk er bedre end de bøger jeg selv læste i den genre dengang. Den er i sin enkelthed perfekt; den kommer ind på samfundsmæssige problemer og følelsesmæssige teenageproblemer, som svigt, venskab og familiebånd. Sproget er upåklageligt, faktisk er der ikke rigtig så meget at sætte fingre på. Men det er også bogens største problem, fordi når noget er for perfekt, så har det en tildens til at være lidt kedeligt. Det er egentlig ikke fordi man ikke er underholdt når man læser bogen, men Jellicoe Road giver mig bare ikke noget nyt. Jo, den har noget nyt og frisk over sig i sin tone, men det er nok generelt fordi at den ikke formåede at komme ind og røre mig. Perfektionismen giver en form for afstand mellem mig og bogen.

Det er helt sikkert en vinder i forhold til skolebøger. Det var i hvert fald en jeg vil anbefale som skolebog. Ikke pågrund af sproget alene, men der vil være masser at snakke om, og så er jeg ret sikker på at det er en bog alle ville blive underholdt af. I skolesammenhænge er det også fint med perfektionismen og afstand da det så er nemmere at forholde sig kritisk til handlingen - hvilket er svære ved de bøger som kravler helt ind under huden på os.