torsdag den 28. august 2014

Summer of yesterday review

Summer of yesterday

Forfatter: Gaby Triana
Genre: Realisme (sci-fi - tidsrejse)

Bogen fås endnu ikke på dansk

Summer officially sucks. Thanks to a stupid seizure she had a few months earlier, Haley’s stuck going on vacation with her dad and his new family to Disney’s Fort Wilderness instead of enjoying the last session of summer camp back home with her friends. Fort Wilderness holds lots of childhood memories for her father, but surely nothing for Haley. But then a new seizure triggers something she’s never before experienced—time travel—and she ends up in River Country, the campground’s long-abandoned water park, during its heyday.

The year? 1982.

Summer of yesterday var den perfekte sommerbog! Jeg troede egentlig at det handlede om en pige der tog tilbage i tiden, og som forsøgte at ændre på sin forældres første møde. Lidt ligesom i filmen "Back to the future", men det var det faktisk langt fra. Og selvom det var den ide der tiltrak mig blev jeg kun positivt overrasket.

Noget af det fede ved bogen er at den handler om et eksisterende nedlagt vandland som Disney lukkede ned i Florida i 2001. Vores hovedperson forsøger at komme ind i den nedlagte park, som stadig står som et ekko af en fjern fortid. Det fede er så at hovedpersonen pludselig befinder sig i en tid hvor parken er åben og besøgt af masser af mennesker, bl.a. hendes forældre der på det tidspunkt er yngre end hende. I fortiden finder hun også en summer fling.

Jeg synes historien var utrolig opfindsom, original, spændende og godt skrevet. Alle personerne virkede levende og forfatteren formåede virkelig at skabe en fantastisk sommerstemning. Jeg fik helt lyst til selv at forsøge at bryde ind i den nedlagte vandlandspark. Jeg elsker når det man læser nærmest påvirker en på den måde. Og jeg elsker tidsrejsedelen blandet med realismen. Jeg kunne helt sikkert godt finde på at læse den her bog igen engang til næste sommer.