tirsdag den 26. august 2014

Tiberius Tudefjæs og Skrid-Elvis

Tiberius Tudefjæs og Skrid-Elvis

Forfatter: Renée Toft Simonsen
Serie: #4
Genre: Realisme
Målgruppe: 4-8 år


Tak til Politikens Forlag for anmeldereksemplaret

Bogen er netop udkommet i dag.

















Tiberius Tudefjæs og Skrid-Elvis er fjerde bog i serien om den 6-årige dreng Tiberius. Denne bog handler om kæledyr og om at få lov til at få et. Tiberius ønsker sig brændende et kæledyr, men hans far er ikke med på ideen. Han vil nemlig ikke have dyr i huset. En dag møder Tiberius dog en herreløs hund, som hedder Skrid-Elvis. Skrid-Elvis er så sød, at Tiberius får tårer i øjnene. Tiberius synes, at Skrid-Elvis er som skabt til at bo i legehuset i haven. Spørgsmålet er bare, om Tiberius' far også kan se det.

Tiberius Tudefjæs og Skrid-Elvis er en ny børnebog i serien med den 6-årige Tiberius skrevet af Renée Toft Simonsen. Bogen kan sagtens læses uafhængig af serien.

Jeg synes sagtens man kan fornemme at Renée Toft Simonsen er udannet psykolog. Jeg synes bogen virker utrolig pædagogisk og samtidig formår at spejle barneglæden ved kæledyr. Skrid-Elvis er det kæledyr vi alle drømte om som barn. Et kæledyr som kunne gå med os på toilettet om natten, så det ikke er helt så farligt. Og et kæledyr man kan dele alle de ting med som faktisk er lidt svære at få sagt højt.

Bogen egner sig utrolig godt til højtlæsning, især hvis man er en familie som tænker på at anskaffe sig et kæledyr. Der er utrolig mange store overvejelser omkring det at skaffe sig et kæledyr for det forpligter rigtig meget, men det kan også have stor betydning for børn at have et kæledyr. Det ved jeg da med mig selv. Min kat har helt sikkert afhjulpet nogle svære ting i min barndom.

Så jeg kan rigtig godt lide at Reneé Toft Simonsen har fokuseret på samværet mellem barn og hund. Hun har fundet inspiration ved hendes søsters hund som hedder Elvis, og siger blandt andet "Jeg synes, der er noget rigtig smukt ved børns begejstring for dyr. Måden de knytter sig til dem på og giver dem menneskelige egenskaber, er bare så sjov og fascinerende, og det ville jeg gerne sætte fokus på i bogen." Og det vil jeg sige det synes jeg helt klart er lykkes for hende i bogen her. Jeg sad helt og mindes eventyrene jeg havde med min kat.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig