fredag den 26. september 2014

The Maze Runner - Labyrinten

The Maze Runner - Labyrinten

Forfatter: James Dashner
Serie: The Maze Runner #1
Originalsprog: Engelsk
Genre: Dystopia
Målgruppe: Fra unge og opefter
Udgiver: Høst & Søn

Topaktuel i øjeblikket med filmatiseringen i biografen

Tak til Høst & søn for anmeldereksemplaret


















Træd ind i labyrinten, hvor kun den stærkeste overlever - og den hurtigste undslipper.

Da Thomas vågner, kan han ikke huske andet end sit navn. Han er omringet af fremmede - drenge, som heller ikke kan huske noget fra før. Hver måned kommer der en ny til Lysningen- Ingen ved hvorfra. På den anden side af de høje stenmure, der omgiver det lille samfund, er der en uendelig og altid foranderlig labyrint. Den er drengenes eneste vej ud, men ingen er nogensinde kommet levende igennem den.


Jeg har rigtig længe villet læse Maze Runner, og derfor satte jeg den også på min must read læseliste for 2014. Så jeg har fulgt lidt med hvad den har fået af anmeldelser og kritik, og efter endt læsning forstår jeg virkelig godt at den har fået så mange positive anmeldelser.

The Maze Runner er et frisk pust, den er original, der er masser af aktion, den har mystik og spændende karakterer. Jeg var lidt bange for det Fluernes Herre vibe jeg følte jeg fik fra bogen, men heldigvis så blev jeg positivt overrasket også på det punkt. Jeg forstår godt sammenligningen da der også her er en flok drenge der skal styrer et samfund, men her er der også fokus på handling, og historien - ikke kun karakterudviklinger. Plus drengene her er mere styret af hjernen end at få magten. Hvilket helt sikkert er fordi de har et fælles mål / fjende. Jeg elsker også at historien består af forskellige individer, at de ikke alle bliver ens, og at deres verden ikke er sort og hvid.

Jeg synes det er utrolig svært at finde dystopier som har en gennemtænkt verdensopbygning, og når det kommer til serier så er den første bog ret afslørende for om vi får en serie med en sammenhængende verden. Men The Maze Runner har ikke de der kæmpe store plothuller - i hvert fald ikke i bogen, det har filmen så til gengæld. Men den kommer der anmeldelse på i morgen. Men jeg synes helt klart bedre om bogen end jeg gør af filmen.

The Maze Runner labyrinten er en godt gennemtænkt dystopi, og indtil videre har jeg kun læst én anden dystopisk serie som jeg har kunnet sige det samme om, nemlig The Hunger Games.

Det er også rart at der endelig er en dystopi der virker til at være noget for drenge også.

Plotmæssigt så er jeg også ret stor fan, for The Maze Runner er ikke så forudsigelig. Jo givet vi ved at de skal ud af labyrinten, men vi har ingen ide om hvordan, eller hvorfor de er inden i labyrinten og jeg elsker at de svar der kommer frem er gennemtænkte og intelligente.



SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig