tirsdag den 21. oktober 2014

Redigering i praksis

Jeg er nu i gang med at redigere i min bog, efter at have ladet den ligge i ca. 4 måneder. Det er rigtig godt at lade sit arbejde ligge, så man får den lidt på afstand, men i princippet vil en måned være fint, hvis man er presset af en deadline så selvfølgelig så lang tid som muligt.

Min plan er at gå i struktur ødelægningsmode, og samle alle trådene. Så i dag har jeg planer om at læse et par gode råd omkring plotning og struktur, og så gå i gang med at vaske stue gulvet og smide hele mit projekt på gulvet i stumper og strimler. Overblik! Det er ordet.

Så skal jeg så stille mig selv en række spørgsmål såsom: Hvad mangler jeg? Hvis ikke det der er så realistisk hvordan får jeg det så til at blive realistisk? Kunne jeg understrege den her følelse noget mere?

For at kunne det skal jeg selvfølgelig samle de betalæsere kommentarer jeg har fået, og gennemgå dem fuldstændig slavisk og finde ud af om jeg er enig eller ikke er. Hvis jeg ikke er enig, jamen så er det sikkert fordi jeg ikke viser det tydeligt nok det jeg gerne vil fortælle.

Jeg er elendig til finish på min historie, så her ligger et kæmpe arbejde. Jeg skal huske at mine læsere ikke er tankelæsere. :0) Det tror jeg at jeg skal skrive ned på et papir og ligge øverst på gulvbrædderne.

Planen er at min kladde er printet og de er klippet ud i scener, så skal jeg prøve og fordele dem og skrive farverige post-its hvor jeg skal gøre det anderledes. Så det bliver et kæmpe farvemekka.

Når det her fysiske og hårdt tænkende arbejde er gjort, så skal jeg skrive hele molevitten om. Beholde det der fungerer og smide det ud der ikke gør. Det er vigtig at være hård! (Det må jeg også heller skrive på en stor seddel)

Så skrive, skrive, skrive....

Jeg tror jeg vil forsøge at rette lidt til hver dag også. Starte dagen med at rette det fra dagen før og så skrive på noget nyt bagefter.

Når alt er skrevet og rettet efter bedste evne, så vil jeg læse det hele op. Og optage det! Puha.. jeg kan ikke lide min egen stemme på bånd. Anyway.. det må jeg komme over. For bagefter skal jeg lytte til det, og så må vi se o' skræl o' ve.. hvordan det lyder.

Så endnu en rettefase, og SÅ skal det til betalæsere og korrekturlæser. ;0)

Huha.. lang plan jeg har for mig, jeg må hellere komme i gang....

Har du nogle gode råd til hvordan din retteproces er og fungere bedst?
SHARE:

6 kommentarer

  1. Det lyder vildt spændende! Hvis du en dag skulle mangle en ekstra-betalæser, står jeg gerne til rådighed ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg bare super glad for du siger! :0) Så lige pludselig en dag så kommer jeg med noget til dig.

      Slet
  2. Puha, jeg kender projektet! Det er super hårdt, men også virkelig spændende :-)

    Noget af det, jeg har været glad for under min skrivning, er at skrive de store spørgsmål i min historie ned. Hver gang der var noget, der ikke hang sammen, skrev jeg det ned med fed i et worddokument, f.eks (nu har du jo læst den) "Hvorfor vil Livs bedstemor ikke snakke med hende?", og så besvarede jeg spørgsmålet nedenunder. Tit tror man, at tingene hænger sammen, når man har det i hovedet, men jeg fandt i hvert fald rigtig tit ud af, at jeg slet ikke kendte min egen historie så godt, som jeg troede, når jeg først skulle besvare de store spørgsmål.

    Ellers er mit bedste råd - som du vist også allerede er igang med - at ofre de mange penge på at printe siderne ud igen og igen. Man kan LANGT lettere overskue tingene på papir, og det er også sundere for hovedet ;-) Jeg printer og sætter i mapper, bøjer æselærer, sætter klistermærker ind, og noterer og noterer i margenen på papiret. Det er virkelig hårdt, men det føles SÅ godt, når man kan mærke, at det rykker sig :)

    Held og lykke med arbejdet! Jeg glæder mig til at høre meget mere om det.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er faktisk en meget god teknik. Så har man hele tiden styr på de store linjer for ja de kan godt drukne lidt i de detaljerede dialoger mv. Så tak for fiffet. :0)

      Hvordan går det med din bog? Er den rundt til forlag?

      Slet
  3. Det lyder som en god - og meget detaljeret - plan :) Interessant, at du vil læse op og optage det, når du er færdig. Glæder mig til at høre om hele processen!

    Skal du redigere i november, eller satser du på dit nye NaNoWriMo-projekt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja men det er nødvendigt med en detaljeret plan, og det går faktisk rigtig godt. Og ja jeg glæder mig også til at teste oplæsningsprojektet. :0)

      Jeg er så glad for at redigerer i øjeblikket at det vil jeg gerne blive ved med, men jeg har planer om at skrive på den nye bog som NaNoWriMo projekt - men det er et ret stort mål, så jeg må se hvor meget jeg når og være glad for det jeg når. :0) Hvad med dig?

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig