onsdag den 26. november 2014

Longbourn anmeldelse

Longbourn

Forfatter: Jo Baker
Genre: Historisk fiktion
Målgruppe: Voksne




Bogen findes på dansk og har titlen 'Huset i Longbourn' og bliver udgivet ved Gyldendal



















In this irresistibly imagined belowstairs answer to Pride and Prejudice, the servants take center stage. Sarah, the orphaned housemaid, spends her days scrubbing the laundry, polishing the floors, and emptying the chamber pots for the Bennet household. But there is just as much romance, heartbreak, and intrigue downstairs at Longbourn as there is upstairs. When a mysterious new footman arrives, the orderly realm of the servants’ hall threatens to be completely, perhaps irrevocably, upended.


Det har taget mig oceaner af tid at læse den her bog, og beklageligvis så var det fordi at den slet ikke var noget for mig. Jeg elsker ideen om historien om tjenestefolkene - sådan lidt upstairs / downstairs eller downton abbey agtig. Men det var ikke det jeg fik. Longbourn er en meget historisk korrekt fortælling - ja jeg føler endda den gør rigtig meget ud af at forklare os at det altså ikke var særlig sjovt at være tjenestefolk dengang. Ja, jeg synes nok i bund og grund bogen var lidt belærende, og det brød jeg mig ikke om.

Jeg havde ikke forventet en skrivestil som Austens, men jeg kunne slet ikke forene mig med Jo Bakers skrivestil. Det var som om hun prøvede at være meget smuk i sin fortælling, men jeg synes bare det blev meget sløvt og kedeligt til tider. Der var enkelte øjeblikket hvor de smukke sætninger var lige i øjet, men resten af tiden var det sådan lidt gab.

Handlings- og karaktermæssigt er der ikke noget at komme efter. Jeg var ligeglad med karakterne, og jeg var forbavset over hvor lidt handling der reelt havde været efter endt læsning.

Vi ser faktisk en del til Bennet familien i bogen, i hvert fald mere end jeg havde regnet med, men jeg synes desværre ikke helt det var så troværdigt noget af det hun havde opdigtet. Nogle enkelte scener måske, men grundlæggende følte jeg ikke hun overhovedet kendte karakterne lige godt fra Austens Pride and Prejudice. Ærligt så kunne det lige så godt have været en hel anden familie.

Jeg er lidt ked af, at jeg ikke rigtig kan komme på noget mere positivt, at sige om bogen. Måske havde jeg bare for høje forventninger. Bogen formåede ikke at holde mig interesseret i historien og jeg synes ikke rigtig der var noget der vejede nok op for det faktum, så for mig er den her bog lige det lidt ringere end en midte placering.
SHARE:

2 kommentarer

  1. Jo mere jeg hører om denne, jo mere sikker bliver jeg på, at jeg skal springe den over ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er svært at sige. Jeg tror nogen nyder den for den historiske korrekthed. Men hvis man gerne vil have en bog der er mere end det, så synes jeg man skal springe den over. Især synes jeg man skal springe den over hvis man elsker Pride and Prejudice eller forventer noget lignende.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig