onsdag den 28. januar 2015

Alle tiders Ghita

Alle tiders Ghita

Forfatter: Ghita Nørby
Genre: Biografi
Målgruppe: Voksne, Ghita fans
Udgiver: Lindhardt & Ringhof 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 Alle elsker Ghita.
Hun er Danmarks førende skuespillerinde, og hun har gennem årtier bjergtaget os med hendes præstationer, på film, i serier og på teatret. Hun ER fantastisk. Og det har hun altid været.

Her er en bog fyldt med fortællinger fra hendes liv. Fortalt af hende selv og af de mange mennesker som kender hende, og som har arbejdet tæt sammen med hende. Og så er det en bog fyldt med masser af billeder. Skønne, skønne billeder fra et langt liv og en perlerække af film, vi alle sammen kender.




Denne bog er en hyldest på alle måder til en af Danmarks helt store filmdarling. Danmarks diva. Denne bog er fyldt med de fineste billeder af Ghita gennem tiden både privat og i roller. Imellem de fine fotos er der hist og her krydret med små korte anekdoter fra skuespillerkollegaer eller tanker fra Ghita selv.

Jeg så rigtig mange gamle danske film da jeg var helt lille. Min mor var ret glad for dem, så vi så rigtig mange sammen i en periode. Det var super hyggeligt. På en og samme tid fascineres og undres jeg over de gamle danske skuespillere. Det er som om at de kommer fra en fjern fortid hvor alting var anderledes. Alligevel er fortiden jo faktisk ikke så fjern igen - den er faktisk på alder med mange af mine mostre.

Den her bog kommer ikke med nogle svar på hvem Ghita er, men det er tydeligt at hun holder kortene tæt til kroppen og at hun nyder at folk ikke kan regne hende ud. At hun kan være privat og holde diva distancen opretholdt. Det er faktisk ret fantastisk at hun har kunnet formå det efter så mange år. Så i stedet for en lang bog med masser af tekst hvor man ikke rigtig kommer Ghita nærmere, så er det faktisk som om disse billeder og korte ord kommer tættere på hende, end andre bøger eller ugeblade har været. Der er nok noget om at billeder siger mere end 1000 ord. Især når de er så fine som her.

Ghitas distance formår at trække folk til hende, og andre skubber hun væk. Jeg er faktisk en af dem som bliver skubbet lidt væk. Jeg har aldrig været så interesseret i hvem Ghita var i forhold til mange af de andre gamle skuespillere jeg har lært at holde så meget af fra min mor. Når jeg ikke ved hvem hun er har jeg også svært ved at vide hvad jeg skal synes om hende.

Men bogens billeder gjorde bare at min indre ‘gamle danske film stolthed’ måtte eje den her bog.

Den her bog er helt sikkert et must til enhver Ghita fan.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig