lørdag den 24. januar 2015

Pragtfuldt, Pragtfuldt!

Pragtfuldt, Pragtfuldt!

Forfatter: Kim Fupz-Andersen
Genre: Realisme
Målgruppe: Unge
Udgiver: Gyldendal


Tak til Gyldendal for anmeldereksemplaret





















Pragtfuldt, pragtfuldt handler om en fyr et sted i Danmark. Han har en far og en mor og en moster og to venner af en slags og en Austin Haley og så Polak, der arbejder i farens værksted. Det lyder alt sammen meget normalt, og det er det på mange måder også. Men der er også virkelig meget vin og øl og sprut og et jernrør og en nat med en helvedes ballade i værkstedet ...


Pragtfuldt, Pragtfuldt! er en helt igennem oplagt bog til skolerne, fordi at den leder op til en masse debat. Der er så mange ting man kan snakke om ud fra bogen, at jeg kunne forestille mig det var enhver læreres drøm af en bog. Den indeholder masser af dejlige tematikker, både de svære spørgsmål og nogle moralske af slagsen.

Kim Fupz-Andersen skriver meget rå emotionelt. Det er helt vildt hvad han faktisk kan formå at formidle med ganske få oplysninger. Ja faktisk tog jeg mig selv i at tænke, at jeg ved da absolut ingenting om hovedpersonen, men billedet af ham bliver bare stærkere og stærkere, jo længere man kommer ind i bogen. Det var jeg ret fascineret af.

Så jeg synes Kim Fupz-Andersen er en virkelig dygtig forfatter. Han kan virkelig noget med ord. Men hvis man leder efter en bog med mere plot og mere actionpræget handling, så er det her nok ikke bogen. ‘Pragtfuldt, Pragtfuldt!’ dvæler nærmest i det samme øjeblik hele tiden, uden selvfølgelig at stå stille, og det er faktisk en af de imponerende ting ved bogen. Jeg må bare indrømme, at da jeg var folkeskoleelev, så havde jeg ikke øje på de fine sproglige ting, ej heller de rent skrivetekniske. Jeg ville hellere have en underholdende historie, så jeg ville faktisk have fundet Pragtfuldt, Pragtfuldt! kedelig. Måske især fordi jeg synes vi blev prop-fodret med tekster der var så aggressiv moralske at de nærmest slog ud efter os. Mange af dem kunne have lært meget af Kim Fupz-Andersen, der lægger tematikkerne lige der hvor de er interessante og ikke bliver så dræbende åbenlyse at man får lyst til at kaste bogen efter læreren, der tilsyneladende ikke synes at fatte bogens pointe der står med neonskilt.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig