torsdag den 12. februar 2015

The Blood of Olympus

The Blood of Olympus

Forfatter: Rick Riordan
Serie: Heroes of Olympus #5
Genre: Fantasy, græsk mytologi
Målgruppe: Fra 11 og op til bedstemor


Bogen er udkommet på dansk ved Forlaget Carlsen




















Though the Greek and Roman crewmembers of the Argo II have made progress in their many quests, they still seem no closer to defeating the earth mother, Gaea. Her giants have risen—all of them—and they're stronger than ever. They must be stopped before the Feast of Spes, when Gaea plans to have two demigods sacrificed in Athens. She needs their blood—the blood of Olympus—in order to wake.

The demigods are having more frequent visions of a terrible battle at Camp Half-Blood. The Roman legion from Camp Jupiter, led by Octavian, is almost within striking distance. Though it is tempting to take the Athena Parthenos to Athens to use as a secret weapon, the friends know that the huge statue belongs back on Long Island, where it "might" be able to stop a war between the two camps.




Jeg knus-elsker Rick Riordans Percy Jackson serie, og derfor var jeg vanvittig glad for at se at han byggede videre på serien, hvor han tilføjer en masse ekstra nye spænende karakterer I Heroes of Olympus. Nu har jeg så endelig fået læst den sidste bog i serien, og den efterlader mig desværre en smule skuffet.

Seriens kvalitet har gået stærkt nedad siden den første bog, og den sidste bog skraber lige fire stjerner sammen - ene og alene på god underholdning, fantastiske karaktere og kærlighed til den græske mytologi og fantasy genren. Jeg elsker at Rick Riordan leger med myterne, og selvom jeg ikke altid er lige enige i hans tolkninger, så er han en af de få der forstå at levere et fantastisk nutidigt eventyr samtidig.

Desværre blev jeg jo som sagt lidt skuffet, og det kom egentlig ikke bag på mig at jeg blev det. Rick Riordan kører samme stil hele vejen igennem en serie. Det gjorde han også med Percy Jackson serien, og når man når en 5. bog, så er man automatisk ved at være lidt træt af altid at få de samme historier. Præcis samme oplevelse havde jeg som sagt med Percy Jackson-serien.

Men desværre så stoppede skuffelserne ikke helt der. The Blood of Olympus havde rigtig mange andre problemer. Her er et par af dem:

Den var forudsigelig - hele vejen igennem.

Der var alt for mange karaktersynspunkter - det er flowdræbende, og hvad sker der lige for at vi følger nogle helt nye karaktere nu? Jo de er da interessante, men lav da en ny serie med dem så, og giv os mere tid med Percy og alle de andre.

Handlingsmæssigt så skete der alt for lidt, og det overraskende når man sidder med den sidste bog i serien i hånden. Men seriøst første halvdelen af bogen kunne nærmest kortest ned til to linjer, uden at man følte man havde mistet noget.

Nogle steder var de liiiidt for heldige. Hvorfor laver man fire bøger hvor heltene kæmper mod en masse 'småting', for så at slutte finalen af så hurtigt og så nemt? (Og så forudsigeligt?)

Slutningen? Seriøst? Igen forudsigelig, og i bund og grund lidt ligegyldig...
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig